یاد دادن دستشویی رفتن به کودک

یاد دادن دستشویی رفتن به کودک

يكي ديگر از نكات مورد توجه، انتخاب فصل مناسب براي آموزش است. به عقيده روانشناسان بهترين فصل، فصل تابستان است، چرا كه والدين بدون دغدغه سرما خوردن كودك، مي‌توانند كمي آزادانه‌تر

یاد دادن دستشویی رفتن به کودک

یاد دادن دستشویی رفتن به کودک

  
   آموزش رفتن توالت به کودکان

والدين دوست دارند فرزندشان، مهارت‌ها را سريع و حتي زودتر از زمان مقرر خود بياموزد، اما آموزش بعضي نكات نيازمند صبر و حوصله و فرارسيدن زمان مناسب آن است.
آموزش استفاده از «توالت» يكي از همين نكات است كه اغلب والدين با مشكلات متعددي براي آموزش آن روبه‌رو هستند؛ تا حدي كه باعث كلافگي خود و فرزندشان مي‌شود. آنچه در پي مي‌آيد؛ نگاهي است به زمان و شيوه مناسب آموزش اين مهارت به كودكان.
به‌طور معمول بهترين زمان براي آموزش استفاده از توالت به كودكان، سن 2 سالگي است؛ اما اين قانون كلي براي همه كودكان نيست.
بسياري از كودكان زودتر و يا ديرتر از دو سالگي، استفاده از توالت براي اجابت مزاج را مي‌پذيرند. بنابراين مي‌توان اين‌طور نتيجه گرفت كه كودكان از جهت ويژگي‌هاي فردي متفاوت بوده و همين تفاوت، عامل اصلي پذيرش اين تحول است.
تا بيست ماهگي مثانه كودكان به آن اندازه كه بايد پر نمي‌شود تا اضطراري براي تخليه آن احساس كنند، از طرفي عادت كرده‌اند كه بدون اراده و تفكر در هر زمان، نياز خود را برطرف كنند. بنابراين تا اين سن، آموزش استفاده از توالت كمي مشكل است.
اما پس از اين سن، از آن‌جايي كه وضعيت كودك به‌ويژه تغذيه او تقريباً شبيه به افراد بزرگسال مي‌شود، بنابراين دفع ادرار و مدفوع او نيز از الگويي جديد پيروي مي‌كند و كم‌كم كودكان اضطرار در اجابت مزاج را احساس مي‌كنند.
اين زمان، شاخص‌ترين زمان براي شروع آموزش است. در نخستين گام بايد براي كودك الگوسازي كرد و با صبر و حوصله آموزش را پيش برد. براي جلب توجه كودك، بايد از شيوه‌هاي گوناگون استفاده كرد. مثلاً هنگامي كه تصميم داريد، دستشويي برويد او را به نحوي متوجه حركت خود بكنيد.
يكي ديگر از نكات مورد توجه، انتخاب فصل مناسب براي آموزش است. به عقيده روانشناسان بهترين فصل، فصل تابستان است، چرا كه والدين بدون دغدغه سرما خوردن كودك، مي‌توانند كمي آزادانه‌تر عمل كنند.
يكي ديگر از نكات قابل ذكر، تفاوت سرعت فراگيري در پسرها و دخترها است. پسرها ديرتر از دخترها استفاده از توالت را فرامي‌گيرند كه اين علاوه بر تفاوت در ضريب هوشي دخترها نسبت به پسرها، به ساختار فيزيكي بدن پسرها نيز مرتبط است؛ چرا كه اولاً پسرها در اين سن از نظر فيزيكي ضعيف‌تر از دخترها هستند و درثاني نشستن را ديرتر از دخترها فرا مي‌گيرند.
اين عوامل اصلي‌ترين دلايل كند بودن فراگيري استفاده از توالت در پسرها است. بنابراين نبايد روند فراگيري دخترها و پسرها را مقايسه كرده و بي‌دليل نگران شد.

آمادگي پذيرش
كودك براي آموزش بايد از جهت روحي- رواني و سلامت جسمي در شرايط مناسبي قرار داشته باشد تا بتواند به‌خوبي اين تغيير را پذيرا شود. اين علايم نشان‌دهنده آمادگي كودك براي پذيرش تحول است:
تر نكردن پوشك حداقل براي دو تا سه ساعت در روز و افزايش تدريجي اين زمان.
توجه نشان دادن به دستشويي رفتن ديگران و راه افتادن به دنبال آنها براي تقليد از آنها.
تنظيم زمان دفع مدفوع مثلاً پس از صبحانه به مدت حداقل يك هفته تا ده روز.
نشان دادن نياز به دفع مدفوع يا ادرار به شيوه‌هاي مختلف مثل رفتن در آغوش مادر و نشان دادن ناراحتي خود.
احساس ناراحتي پس از تر شدن و گريه براي تعويض پوشك.
به تعويق انداختن آموزش 
در مواردي به دليل بروز شرايطي خاص، بايد زمان شروع اين آموزش را به تعويق انداخت. در غير اين صورت كودك دلزده شده و بيش از پيش از فراگيري امتناع مي‌كند.
هنگامي كه در انتظار تولد نوزاد جديد هستيد (از ماه هشتم بارداري تا زمان وضع حمل)
زماني كه در حال آموزش به فرزند ديگرتان هستيد؛ مثلاً فرزند بزرگتر شما وارد مدرسه شده است. 
بروز هرگونه تحول در روند عادي ‌زندگي مثل تولد نوزاد جديد، بيماري خود كودك  
جابه‌جايي منزل.
تغيير مكان خواب كودك مثل انتقال او از اتاق خواب والدين به اتاق خواب شخصي.
بروز مشكلات خانوادگي مانند مرگ عزيزان، بيماري يكي از والدين يا خويشان نزديك.
طلاق و يا دعواها و مشاجره‌هاي دائمي والدين.
ترس كودك از چيزي خاص.
يادآوري چند نكته
براي آموزش بهتر و نتيجه‌گيري سريع‌تر، اين چند نكته را به‌خاطر بسپاريم:
با شادي و نشاط با موضوع برخورد كنيد و آموزش را به نوعي تفريح تبديل كنيد.
طوري رفتار كنيد كه كودك از اين تحول شاد و هيجان‌زده شده و آن را به عنوان مهارتي ويژه كه تنها او توانايي انجامش را دارد، بپذيرد.
از ايجاد هرگونه استرس، زماني كه كودك در حال اجابت مزاج است، بپرهيزيد. 
براي آموزش اصلاً عجله نكنيد. كودك در آرامش زودتر فرا مي‌گيرد.
نگران به تعويق افتادن فراگيري اين رفتار نباشيد. كودك اين مهارت را نيز مانند ديگر رفتارها مي‌آموزد. 
در طول آموزش، از لباس‌هايي استفاده كنيد كه خود كودك بتواند آنها را از تنش درآورد. اين آزادي به او اطمينان مي‌بخشد.
بسياري از كودكان از صداي سيفون مي‌ترسند، بنابراين در طول آموزش و هنگامي كه او در دستشويي است، از سيفون استفاده نكنيد. آموزش اين نكته را به زماني ديگر موكول كنيد.
اگرچه در حال آموزش به كودك هستيد، اما شب‌ها از پوشك استفاده كنيد تا كودك بدون احساس ترس، استرس و ناامني بخوابد. 
او را با همسالانش مقايسه نكنيد. كودكان اين سن هم مقايسه را مي‌فهمند و براي مبارزه با اين مسأله به‌طور ناخودآگاه لجبازي مي‌كنند.
و در پايان يادآوري مي‌شود كه حفظ آرامش و آموزش قدم به قدم بهترين روش براي فراگيري بهتر و سريع‌تر كودكان است.

نظرات بییندگان :