کنترل استرس در دوران بارداری - سایت کودکان ما

کنترل استرس در دوران بارداری - سایت کودکان ما

حاملگی با استرس های بسیار زیادی همراه است و تعجب نکنید اگر گه گاه دچار احساسات متناقض و حس ناامنی شدید. مدام نگران چاق شدنتان هستید و اینکه موفق می شوید اضافه وزن حاملگیتان

استرس در دوران بارداری

استرس در دوران بارداری

بچه‌دار شدن، مي‌تواند يكي از شيرين‌ترين تجربه‌هاي زندگي يك زن باشد، اما اين تجربه در بعضي افراد ممكن است به این شیرینی ها نباشد.
. تغییرات خلق و خو حین حـاملـگی امـری بسیـار مــــتـداول اسـت. در این دوره خانم ها سرشار از هورمون هایی میشـوند کـه فـکـر و ذهنشـان را بـــر هـم می ریزد. واکنش وعکـس الـعـمـل خـانمها به این هورمون ها متفاوت است واین تغییر خلق و خو و دمدمی مزاجی در همه آنـها اتــفاق نمـی افـتـد، و مــــدت زمان آن هم در افراد مختلف متفاوت اســـت. اما اکثر این مادران دچار احساسات مختلفی میشوند که شامل هیجان، افسردگی و اضطراب یا مخلوطی از ســایر احساسات است. این تغییرات خلق و خو معمولاًدر ابـتـــدای حاملگی اتفاق می افتد که بدن آنها سعی درکنار آمدن و سازگار شدن با این هورمون ها دارد. این دوره چیزی در حدود 6 تا 10 هفته طول می کشد.
در دوره سه ماهه بعدی این مشکل کمی فروکش می کند، اما باز در دوره سه ماهه آخر این تغییر در خلق و خو برمی گردد. خیلی از خانم ها وقتی متوجه می شوند که حامله شده اند، برانگیخته می شوند و درک این مسئله برایشان کمی طول می کشد. این هورمون های جدید باعث می شود مادر از حامله شدن خود دچار تردید شده و کمی افسرده و ناراحت به نظر آید. اما یادتان باشد، شما تنها نیستید. همه ی مادران این دوران ها را گذرانده اند. مطمئناً فکر مادر شدن با نگرانی های مختلفی همراه است، اینکه چطور مادر خوبی باشیم، مسائل مالی، روابط و سلامت کودک. همه ی این نگرانی ها کاملاً طبیعی است. اما تنها مشکل این است که به خاطر تولید این هورمون های جدید بعضی از این مادران دچار دمدمی مزاجی می شوند. اما هیچ جایی برای نگرانی وجود ندارد، چون این مسائل کاملاً نرمال است و شما وقت زیادی برای کنار آمدن با این احساسات دارید.
حتی یک حاملگی از پیش برنامه ریزی شده هم می تواند شما را دچار احساسات ضد و نقیض درمورد حاملگیتان و آنچه در آینده پیش رویتان است بکند. این روزها فشار خیلی زیادی روی والدین است و عجیب نیست که این اضطرابات و نگرانی ها حین حاملگی برای مادران اتفاق بیفتد. شما همه وقتتان را صرف خواندن کتاب های مفید درمورد حاملگی، مادری، مسائل مختلف مربوط به بچه و رشد او می کنید. کمی ممکن است فشار آور و سخت باشد. با جلو رفتن زمان می دانید که بدنتان در حال تغییر است و از جذابیتتان روز به روز کم می شود. دوست دارید بدانید که هنوز برای همسرتان جذاب هستید یا نه.
حاملگی با استرس های بسیار زیادی همراه است و تعجب نکنید اگر گه گاه دچار احساسات متناقض و حس ناامنی شدید. مدام نگران چاق شدنتان هستید و اینکه موفق می شوید اضافه وزن حاملگیتان را بعدها پایین بیاورید یا نه. تمایل و رغبتی به ورزش ندارید. حالت تهوع، سوزش قلب، خستگی و ...همه باعث اذیت شماست. حتی گاهی تصور می کنید که کنترل فکر و جسمتان را از دست داده اید! اما همانطور که گفتم به هیچ وجه جای نگرانی نیست. این مسائل کاملاً طبیعی است و برای همه مادران حین حاملگی اتفاق می افتد.

کنترل تغییرات خلق و خو

بارها و بارها با خودتان تکرار کنید که این تغییرات طبیعی است. فکر و جسم شما تحت تاثیرات هورمونی هستند. پس برای مراقبت از خودتان هرچه بیشتر تلاش کنید و نگران هیچ چیز نباشید.
آسان بگیرید. فکر نکنید که قبل از آمدن بچه مجبورید همه ی ریزه کاری ها را هم انجام دهید. تر و تمیز کردن کل خانه (خانه تکانی) و کار کردن تا حدی که به حد مرگ خسته شوید، به هیچ وجه برای تسکین دادن ذهنتان خوب نیست. قبل از هر چیز باید از خودتان خیلی خوب مراقبت کنید. با اینکار استرس و نگرانی هایتان هم کاهش پیدا می کند.
رابطه تان را با همسرتان محکم نگه دارید. همسرتان را از آنچه در فکرتان می گذرد باخبر کنید. اگر او بداند که چرا غمگین هستید، حتی اگر پاسخ آن "نمی دانم" باشد، کنترل بیشتری روی موضوع پیدا می کند و می تواند کمکتان کند. با همدیگر حرف بزنید و ساعاتتان را با هم بگذرانید. این باعث می شود هر دو شما مطمئن شوید که هنوز هم عاشق همدیگر هستید و شما را به هم نزدیکتر می کند.
کاری کنید که به شما نسبت به خودتان احساس خوبی بدهد. برای خودتان و همسرتان وقت بگذارید. برای صرف شام یا ناهار بیرون بروید و با هم قدم بزنید. خرید رفتن به اتفاق همدیگر هم بسیار جالب و مفرح است.
حرف هایتان را از دل بیرون بریزید. در مورد نگرانی هایتان با همسرتان حرف بزنید و به حرف های او نیز گوش دهید. به این طریق دریچه ی گفتگو همیشه به روی شما باز خواهد بود و با هم همگام می شوید. خیابان زندگیتان را دوطرفه کنید. برای حرف زدن با هم و تبادل نظراتتان وقت بگذارید.
استرستان را کنترل کنید. تا می توانید استرس زندگیتان را کم کنید. اگر چیزی واقعاً شما را مضطرب می کند، از آن دوری کنید و احساساتتان را به زبان بیاورید. به قدر کافی استراحت کنید، خوب بخورید، ورزش کنید و تا می توانید تفریح کنید. برای خلاص شدن از شر استرس های بی مورد، تغییراتی در زندگیتان ایجاد کنید. مدیتیشن و یوگا هم در زمان حاملگی برای تسکین فکر و روحتان بسیار عالی است. می توانید با مشاوران متخصص نیز در مورد مشکلاتتان صحبت کنید .
ریشه استرس را از بین ببر:
۱) ورزش، تمرکز و تمرین آرامش و تمرین تنفس عمیق نه تنها در کاهش استرس بارداری مؤثرند بلکه به راحتی زایمان هم کمک می‌کنند.
۲) نداشتن خواب کافی، نداشتن تغذیه مناسب و اندوهگین بودن خودشان عوامل استرس زا به حساب می‌آید و شما را مستعد آسیب در برابر هر استرس حتی کوچک می‌کنند. بنابر این مراقب خواب و تغذیه خود باشید و زیاد مواد کافئین‌دار نخورید.
۳) امیدوار باشید و نگرش مثبت به وقایع داشته باشید. دیدگاه شما به عوامل استرس زا می‌تواند تاثیر آنها بر شما را کم و زیاد کند. اگر امیدوار باشید، بر استرس بهتر غلبه می‌کنید.
۴) بچه‌دارشدن بزرگ‌ترین تغییر زندگی شماست و ممکن است برای اینکه با این تغییر کنار بیایید نیاز به حمایت فامیل و دوستان داشته باشید. بنابر این حتی قبل از تولد نوزاد از اطرافیان خود برای مواجهه با استرس کمک بخواهید.
۵) اگر بعد از به‌کار گرفتن تمام این روش‌ها استرس داشتید به روانشناسان و روانپزشکان مراجعه کن

منبع:mums.ac.ir

نظرات بییندگان :