میزان مصرف گوشت در دوران بارداری

میزان مصرف گوشت در دوران بارداری

تجویز مکمل آهن برای زنان باردار یک اصل مهم می باشد که به دلیل نیاز جنین، جفت و افزایش حجم خون زن باردار لازم است در حالی که اگر زنی باردار نباشد، نیازهای بدن او می تواند با تغذیه مناسب برطرف شود.

میزان مصرف گوشت در دوران بارداری

مصرف گوشت بارداری , گوشت , بارداری

مصرف روزانه ۲۷ میلی‌گرم آهن و یا مکمل‌های آن در سه ماهه اول بارداری ضروری است
پژوهشگران علوم پزشکی با بررسی میزان مصرف آهن در بیش از یک‌هزار زن باردار دریافتند: هر چه زنان باردار مقدار بیشتری آهن مصرف کنند اندازه و وزن نوزادشان بیشتر خواهد بود از این رو مصرف روزانه ۲۷ میلی گرم آهن را در این افراد توصیه می کنند.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  محققان انگلیسی با مطالعه مصرف غذا و مکمل های آهن در یک‌هزار و ۲۶۰ زن باردار طی ۳ ماهه اول بارداری دریافتند به ازای هر ۱۰ میلی گرم افزایش مصرف آهن در روز وزن نوزاد حدود ۳۴ گرم افزایش می یابد.
زنان بارداری که در سه ماهه اول دوران بارداری مقدار زیادی آهن مصرف می کنند ممکن است نسبت به سایر زنان باردار، نوزادان سالم تر و با وزن بیشتر به دنیا بیاورند.
در یافته های این مطالعه که در مجله تولید مثل بریتانیا به چاپ رسیده، آمده است هر چه زنان باردار مقدار بیشتری آهن مصرف کنند اندازه و وزن نوزادشان بیشتر خواهد بود.
از آن جایی که وزن نامناسب نوزاد می تواند به فلج شدن و یا حتی مرگ منجر شود محققان در این رابطه به زنان باردار توصیه کردند روزانه ۲۷ میلی گرم آهن و مکمل های آهن مصرف کنند و این در حالی است که در حال حاضر در انگلیس مصرف حداقل ۱۵ میلی گرم آهن برای زنان باردار مورد بحث قرار دارد.
بر پایه این گزارش این ۱۵ میلی گرم آهن در مواد غذایی مانند مرغ سوخاری، اسفناج خام و یا قرصهای مکمل آهن موجود است.
این مطالعه نشان داد اکثر زنان باردار، آهن مورد نیاز خود را بیشتر از طریق سبزیجات و کمتر از طریق گوشت تهیه می کنند.
آهن ماده معدنی ای است که یک بخش بسیار مهم از هموگلوبین را تشکیل می دهد و حتما می دانید که هموگلوبین ماده ای در خون است که در حمل اکسیژن به سراسر بدن نقش دارد.
در دوران بارداری کارایی جذب آهن در بدن افزایش می یابد و بهتر جذب می گردد و لذا دارای اهمیت است که شما به منظور کسب اطمینان از این که اکسیژن کافی به شما و جنین تان می رسد، آهن بیشتری را دریافت نمایید.
همچنین مصرف آهن کافی از بروز علائمی چون: خستگی، ضعف، تحریک پذیری و افسردگی در شما پیشگیری خواهد کرد.
رعایت یک رژیم غذایی متوازن که حاوی غذاهای غنی از آهن باشد شما را یاری خواهد کرد تا اطمینان حاصل کنید که آهن مورد نیاز خود را در طی دوره ی بارداری دریافت می نمایید.
نقش آهن پیشگیری از کمبود آن و کم‌خونی ناشی از آهن است که می‌تواند در صورت شدید بودن بر مادر و جنین اثر منفی داشته باشد. اما مصرف اسید فولیک عمدتاً به دلیل پیشگیری از نقص لوله عصبی در جنین است که باید از طریق مصرف قرص اسید فولیک از ۳ ماه قبل از بارداری تا پایان ماه دوم بارداری مصرف شود.
‌بهترین منابع غذایی آهن گوشت، مرغ و ماهی است علاوه بر آن زرده تخم مرغ و حبوبات مثل عدس‌، لوبیا، سبزی‌ها مثل جعفری، اسفناج، انواع خشکبار مثل توت خشک، انجیر، کشمش، خرما و انواع غذای مثل پسته‌، بادام، فندوق و گردو از منابع خوب آهن را می‌توان نام برد.
اگرچه شواهد بی شماری وجود دارد که نشان می دهد مصرف مکمل آهن بطور قابل توجهی اثرات مثبت بر وضعیت زنان باردار هنگام زایمان و پس از آن دارد اما تحقیقات وسیع ارتباط سطح بالای آهن خون و افزایش عوارض بارداری را نشان داده است.
تجویز مکمل آهن برای زنان باردار یک اصل مهم می باشد که به دلیل نیاز جنین، جفت و افزایش حجم خون زن باردار لازم است در حالی که اگر زنی باردار نباشد، نیازهای بدن او می تواند با تغذیه مناسب برطرف شود.
یک نگرانی مهم مربوط به خانم‌هایی است که ذخیره‌ی مناسبی از آهن دارند و ممکن است مانند سایر خانم‌های باردار، مکمل آهن دریافت کنند. هم‌چنین ممکن است به علت دریافت زیاد آهن فرد دچار سوزش معده، اسهال یا یبوست و گرفتگی عضلات شوند. البته مکانیسم دفاعی بدن در این موارد کمک می‌کند و در کسانی که به آهن اضافی نیاز ندارند، مقداری از آهن اضافی توسط روده‌ جذب نمی‌شود.
اگر خانم بارداری دچار یکی از عوارض دریافت زیاد آهن شود ممکن است، میزان آهن مصرفی وی بیش از ۳۰میلی‌گرم در روز باشد یا نیازی به دریافت مکمل آهن نداشته باشد.
برای خانم‌هایی که چند قلویی زایی دارند یا دچار کم‌خونی ناشی از فقر آهن هستند، مصرف روزانه‌ی بیش از ۳۰میلی‌گرم آهن ضروری می‌باشد و این مقدار در حدود ۱۰۰- ۶۰ میلی‌گرم توصیه شده است.

منبع: سایت پزشکان بدون مرز

نظرات بییندگان :