میزان مصرف چای در بارداری

میزان مصرف چای در بارداری

مصرف زیاد کافئین در مادران باردار می تواند اثر نامطلوبی بر رشد اسکلتی و قدی جنین داشته باشد. لذا توصیه می شود که مادران در دوران بارداری شان مصرف قهوه و چای و دیگر منابع حاوی کافئین را محدود نمایند .

میزان مصرف چای در بارداری

میزان مصرف چای در بارداری, چای, بارداری

امروزه مصرف قهوه و چای ( و دیگر مواد غذایی حاوی کافئین ) بسیار متداول  است و مادران باردار نیز ممکن است در طی روز قهوه و چای مصرف نمایند. اما برخی تحقیقات اخیر حاکی از این امر هستند که مصرف کافئین در دوران بارداری می‌تواند سبب کند شدن رشد جنین شود .

اخیرا مطالعه ای به بررسی ارتباط بین مصرف کافئین (از طریق قهوه و چای) با رشد جنین در هر یک از دوره های سه ماهه بارداری پرداخته است. در این مطالعه 7346 زن باردار شرکت داشتند .

میزان دریافت کافئین از طریق مصرف قهوه و چای (در سه ماهه اول و دوم و سوم بارداری) با استفاده از یک پرسشنامه سنجیده شد و  رشد جنین به طور مکرر توسط اولترا سوند ارزیابی گردید. 

نتایج این مطالعه نشان داد که هیچ ارتباطی بین دریافت کافئین با محیط دور سر و یا وزن جنین در هر یک از دوره های 3 ماهه بارداری مشاهده نشد و این در حالی است که دریافت مقادیر زیاد کافئین با کاهش طول نا حیه فرق سر تا پایین کمر (در سه ماهه اول بارداری)  و با کاهش طول استخوان ران ( در سه ماهه دوم و سوم بارداری)  و با کاهش قد نوزاد (در هنگام تولد) همراه بود. در کل نتایج مطالعه  نشان داد که دریافت بیش از 6 واحد کافئین در روز در دوران بارداری با اختلال رشد قدی نوزادان همراه می باشد.

نکته عملی: این مطالعه نشان داد که مصرف زیاد کافئین در مادران باردار می تواند اثر نامطلوبی بر رشد اسکلتی و قدی جنین داشته باشد.  لذا توصیه می شود که مادران در دوران بارداری شان  مصرف قهوه و چای و دیگر منابع حاوی کافئین را محدود نمایند .

زنان باردار به 600 تا هزار سي سي شير در روز نيازمند هستند و مي توانند اين مقدار را به صورت خالص يا مخلوط با غذاهاي ديگر مثل شيربرنج , فرني و ماست مصرف كنند.
به گزارش سایت کودکان ما به نقل از:سرويس « بهداشت و درمان » خبرگزاري دانشجويان ايران , زنان باردار مي توانند همان غذاهايي را كه در دوران غيربارداري مصرف مي كردند در زمان بارداري نيز مصرف كنند ولي بايد غذاي مصرفي آنها تمام مواد لازم براي رشد جنين و سلامت مادر را دارا باشد.
بهتر است در صورت احساس گرسنگي در بين فواصل وعده هاي غذايي از شير , ميوه ها و سبزيجات خام استفاده شود و از مصرف غذاهاي پركالري پرهيز شود.
لازم به ذكر است مصرف روزانه 120 گرم گوشت شامل گوشت مرغ , ماهي و گوسفند , يك عدد تخم مرغ در اين افراد توصيه مي شود.
همچنين لازم است حداقل 3 بار در هفته از سبزيجات برگ سبز و حداقل يك بار در هفته از ساير سبزيجات استفاده شود.
گفتني است : مصرف غذاهاي پرچرب و ديرهضم مثل غذاهاي سرخ كردني , شيريني ها , كيك هاي پرخامه , انواع ادويه ها و ماهي هاي دودي در دوران بارداري موجب ناراحتي مادر و جنين مي شود و بهتر است در اين دوران مصرف نشود; همچنين غذاهاي پرنمك مثل خيارشور , آجيل هاي شور و كم شور در زمان بارداري نبايد مصرف شود.
زياده روي در مصرف چاي در دوران بارداري نبايد صورت گيرد چون چاي داراي مقدار زيادي فلوئور است و مصرف اين ماده در حيوانات آزمايشگاهي ناهنجاري هايي را در آنها به وجود آورده علاوه بر اين كافئين موجود در چاي وارد شير مي شود و بعد از زايمان ممكن است باعث ايجاد بي خوابي , تحريك پذيري شديد و كج خلقي نوزاد شود.
زنان باردار بهتر است از خوردن قهوه به مقدار زياد در دوران بارداري خودداري كنند , چون كافئين موجود در قهوه تحريك پذيري مادران باردار را زياد مي كند.
گفتني است : مادران باردار با رعايت برخي موارد مي توانند از غذاهاي مختلف استفاده كنند , ولي بايد حداكثر وزنشان را درنظر داشته باشند و بيش از 1 تا 2 كيلوگرم در سه ماهه اول , 5 كيلوگرم در سه ماهه دوم و 5 كيلوگرم در سه ماهه سوم اضافه وزن نداشته باشند.

منبع: asriran.com

نظرات بییندگان :