كم كردن تهوع بارداري

كم كردن تهوع بارداري

در بیشتر موارد علایم معمولا از هفته پنجم آغاز و در هفته سیزدهم بارداری تمام می شود. اگرچه در بیست درصد از بانوان تهوع و استفراغ ممکن است تمامی مدت بارداری ادامه یابد.

كم كردن تهوع بارداري

حالت تهوع در بارداری

اگر خانم باردار نتواند هیچ چیزی (حتی مایعات) را در معده برای 24 ساعت نگه دارد، ممکن است به استفراغ بیش از حد در زمان بارداری مبتلا شده باشد. این عارضه هر چه سریع‌تر تشخیص داده شده و درمان شود، احتمال بهبودش بیشتر است. در این موارد بلافاصله به بیمار مایعات وریدی (سرم) داده می‌شود تا آب از دست رفته بدن جبران شود. سپس برای کنترل الکترولیت‌های خون و اطمینان از وجود نداشتن بیماری‌های زمینه‌ای دیگر که سبب تهوع و استفراغ می‌شوند آزمایشاتی انجام می‌شود.

بسته به مورد، بیمار ممکن است چند روز بستری شود تا راحت بتوان وی را از راه وریدی تغذیه کرد. بسیاری از زنان با گرفتن مایع وریدی و جبران مایعات از دست رفته حال‌شان بهتر شده و می‌توان تهوع و استفراغ را در آنها با داروهای ضدتهوع کنترل کرد. در بعضی موارد نادر، تهوع و استفراغ ادامه یافته و بیمار مجبور است هر چند وقت یک بار در بیمارستان یا منزل از سرم استفاده کند. این عارضه در صورت عدم درمان می‌تواند به از دست رفتن مزمن آب بدن، کاهش وزن، سوء تغذیه و عوارض دیگر برای مادر و کودک منجر شود.


تهوع و استفراغ اغلب بعنوان «حال بهم خوردگی صبحگاهی در بارداری» نامیده می شود که علایم عمومی و ناراحت کننده خانم های باردار است. حال بهم خوردگی صبحگاهی نام اشتباهی است زیرا بیشتر خانم های باردار در طول روز از آن رنج می برند. 
بعضی از موارد مهم تهوع و استفراغ در دوران بارداری
شیوع:
حالت تهوع و حال بهم خوردگی در دوران بارداری بسیار معمول است و در 50 تا 80 درصد از بانوان باردار اتفاق می افتد.
زمان وقوع:
در بیشتر موارد علایم معمولا از هفته پنجم آغاز و در هفته سیزدهم بارداری تمام می شود. اگرچه در بیست درصد از بانوان تهوع و استفراغ ممکن است تمامی مدت بارداری ادامه یابد. 
علت تهوع و استفراغ دوران بارداری هنوز نامعلوم است.

حالت تهوع و حال بهم خوردگی شدید 
در بعضی از موارد حالت تهوع و حال بهم خوردگی شدید، منجر به از بین رفتن آب بدن، بهم خوردن توازن الکترولیت ها و گاهی اوقات کم شدن وزن می شود و در این حالت نیاز به بستری شدن در بیمارستان است. 
در بیشتر موارد مقصود از درمان، بهبود شرایط زندگی خانم های باردار است. درمان حالت تهوع و حال بهم خوردگی شدید بارداری بسیار ضروریست و می تواند نجات بخش باشد . هیچگونه درمان خاصی برای تمامی بانوان باردار وجود ندارد. یک رویکرد دقیق چند مرحله ای که شامل تنظیم برنامه غذایی، استفاده از گیاهان دارویی و داروها است، باید براساس نیازهای بانوان باردار در نظر گرفته شود. پشتیبانی های احساسی در این مورد بسیار ارزشمند است. اگرچه نکات زیر در این مورد قابل ذکر می باشد: 
در شرایطی که اندازه هورمون های بارداری زیاد بوده ( بارداری های دوقلو وغیرطبیعی)، که با وقوع بیشتر حالت تهوع و حال بهم خوردگی همراه است. از طرف دیگر، بانوانی که هورمون های زمان بارداری آنان کمتر ( خانم های سیگاری) است، حالت تهوع و حال بهم خوردگی کمتری را تجربه می کنند.
بانوانی که از ویتامین های دوران بارداری استفاده می کنند، کمتر دچار حالت تهوع و حال بهم خوردگی های شدید می شوند.
شواهد کمی نشان می دهد که ناراحتی های روانی و دگرگونی های عصبی که به بیماری های فیزیکی تبدیل می شوند دلیلی برای حالت تهوع و حال بهم خوردگی هستند. اگرچه حالت تهوع و حال بهم خوردگی خصوصاً درموارد شدید آن، باعث ناراحتی و پریشانی می شود که این خود حال بهم خوردگی را تشدید می کند.

قابلیت های ژنتیکی: تاریخچه حالت های شدید حال بهم خوردگی در افراد دیگر خانواده نشان می دهد که مسائل ژنتیکی در این خصوص تاثیر گذار است. تاریخچه حالت تهوع و حال بهم خوردگی در بارداری قبلی نشانگر قابلیت ذاتی فرد باردار است.
تاریخچه سردردهای میگرنی با حالت تهوع و حال بهم خوردگی رابطه دارد. 
بانوان در اولین بارداری در مقایسه با بارداری های بعدی، کمتر دچار حال بهم خوردگی شدید می شوند.
زمانی که بین نوبت های بارداری زمان کوتاهی است، حالت تهوع و حال بهم خوردگی بطور معمول بیشتر مشاهده می شود. 
بانوان اغلب در اوایل بارداری حالت تهوع را تجربه می کنند. در بیشتر موارد این علایم ملایم و زود گذر است و بسادگی با تغییر رژیم غذایی قابل پیشگیری است. اگرچه در بعضی موارد احتمال شدت آن نیز وجود دارد. تهوع شدید ممکن است در تمامی مدت بارداری ادامه داشته و با کم شدن آب بدن و از دست دادن وزن نیز همراه باشد. 
حتی در مواردی که حال بهم خوردگی شدید نیست، تهوع و استفراغ می تواند بر دیدگاه خانم ها به مسئله بارداری تاثیر گذار باشد و موجب ناراحتی شدید شده و در نیازهای تغذیه ای بارداران مداخله کند.
پیشنهادات تغذیه ای 
- از غذاها و بوهایی که تشدید کننده علایم حالت تهوع و حال بهم خوردگی است، دوری کنید. 
- از خوردن قرص های آهن خودداری کنید. 
- در روز به اندازه کافی آب ( یک تا یک و نیم لیتر) یا نوشابه هایی که حاوی نمک، گلوکز و پتاسیم است، بنوشید و همچنین عصاره زنجبیل بعلاوه آب و شکر درمانی سنتی برای حالت تهوع و حال بهم خوردگی است. سوپ آب گوشت با رشته یا با برنج نیز مفید می باشد. از خوردن سوپ هایی که با خامه تهیه شده، بدلیل چربی فراوان آن خودداری کنید. 
- از درمان های گیاهی و طبیعی با نظر پزشکتان استفاده کنید. 
- ویتامین B6 بدلیل خاصیت ضد تهوع آن مورد استفاده قرار می گیرد.
- قرص های زنجبیل نیز مفید است. 
- مواد نشاسته ای مثل سیب زمینی، برنج و ماکارونی برای تغذیه پیشنهاد می شود .
- غذا و پیش غذاهای شیرین با پروتئین زیاد و کربوهیدرات ها را مورد استفاده قرارد دهید و از غذاهای چرب و با ادویه فراوان دوری کنید. وعده های غذایی کم حجم در زمان های کوتاه به شما کمک می کند.

شما خودتان چه شیوه هایی را برای کاهش تهوع پیشنهاد می‌کنید؟

برخی توصیه‌‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ مثلا:

• استفاده از کربوهیدرات‌ها مثل برنج، نان تست یا سیب‌زمینی تنوری‌ و نیز غذاهای کم‌چرب و پرپروتئین مثل شیر، ماست، بیسکوئیت خشک با پنیر، چهارمغز و مقادیری کره بادام زمینی روی برش‌های سیب به کاهش ویار بارداری کمک می‌کند.

• تهویه اتاق باید به خوبی انجام شود. بوی سیگار یا پخت و پز این حالت را تشدید خواهد کرد. از هوای تازه و آزاد بیشتر استفاده شود. بهتر است قبل از خواب کمی راه بروید و در هنگام خواب پنجره را باز بگذارید.

• نوشیدنی‌های گیاهی حاوی زنجبیل یا نعناع نیز ممكن است مفید واقع شوند.

• از غذاها و بوهایی که سبب تهوع می‌شوند، پرهیز کنید. اگر تقریباً همه چیز باعث تهوع می‌شود اشکالی ندارد که تنها چند غذای محدودی که مشکلی ایجاد نمی‌کنند مصرف شود، حتی اگر تمام مواد غذایی لازم برای بدن را تأمین نکند. یک راه دیگر هم مصرف غذاهای بی‌مزه و یا گرم نکردن غذا است تا بوی آن کمتر باشد.

• سعی کنید همیشه مقداری شیرینی ساده مثل کلوچه کنار تخت خود داشته باشد. هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید، یکی دو تا بخورید و قبل از بلند شدن از جای‌تان 20 تا 30 دقیقه دراز بکشید. داشتن این شیرینی‌ها کنار تخت ممکن است در صورتی که نصف شب با حالت تهوع از خواب بیدار شوید هم کمک‌کننده باشد.

• وعده‌های غذایی‌تان را کوچک و متعدد کنید تا معده‌تان هیچ وقت خالی نباشد. بعضی زنان معتقدند که کربوهیدرات‌ها در هنگام تهوع بهترین خوراکی هستند ولی یک مطالعه کوچک نشان داده است که غذاهای دارای پروتئین بالا احتمالاً اثر بهتری دارند.

• از غذاهای چرب پرهیز کنید زیرا هضم آنها به ویژه در بارداری که تخلیه معده به زمان بیشتری نیاز دارد بیشتر طول می‌کشد. همچنین از غذاهای سنگین و چرب، تند، اسیدی و سوخاری شده نیز که می‌توانند باعث تحریک معده و دستگاه گوارش شوند، پرهیز کنید.

• سعی کنید مایعات را بین وعده‌های غذایی مصرف کنید. همچنین سعی کنید یکباره حجم زیادی مایع مصرف نکنید زیرا معده به این ترتیب پر شده و اشتهای‌تان برای خوردن غذا کم می‌شود. یک روش خوب این است که یک نوشیدنی را در طول روز جرعه جرعه بنوشید.

• سعی کنید به اندازه کافی استراحت کنید و اگر می‌توانید در طول روز چرتی بزنید.

• تماشای تلویزیون و یا رفتن به منزل یکی از دوستان یا بستگان راه خوبی برای مقابله با استرس بوده و حواس شما را از تهوع‌تان پرت می‌کند.

• سعی کنید ویتامین‌هایی که برای‌تان تجویز شده را همراه با غذا یا درست قبل از خواب بخورید. اگر آهن موجود در قرص‌های مولتی ویتامین تهوع شما را زیاد می‌کند از پزشک‌تان بخواهید که داروی شما را عوض کند.

• از پزشک معالج‌تان در مورد ویتامین B6 بپرسید. علت بهتر شدن تهوع بر اثر مصرف ویتامین B6 دقیقاً مشخص نیست ولی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف این ویتامین در بعضی زنان مؤثر بوده و در صورتی که با دوز صحیح مصرف شود هیچ خطری ندارد.

• مادران باید بدانند که بارداری پدیده‌ای فیزیولوژیک است و با آگاهی از این موضوع و پیگیری مراقبت‌ها دوران بارداری را به سلامت خواهند گذراند.

منبع :salamatiran.com

 
نظرات بییندگان :