سوال و جواب های رایج در زمینه بیش فعالی

سوال و جواب های رایج در زمینه بیش فعالی

تحقیقات بسیاری نشان داده اند که غلظت اسیدهای چرب "امگا-3" و "امگا-6" در این افراد به مقدار زیادی پایین تر است و این کودکان، علائم کمبود اسیدهای چرب ضروری مانند تشنگی زیاد را نشان می دهند.

بسمه تعالي
سوال و جواب های رایج در زمینه بیش فعالی

کودک بیش فعال


فهرست

1.    شیوع بیش فعالی چه قدر است؟
2.    بیش فعالی در پسران بیشتر است یا دختران؟
3.    چرا بیش فعالی در پسران شایع تر است؟
4.    مشخصات کلی بیش فعالی چیست؟
5.    اختلال بیش فعالی و فقدان توجه چند نوع دارد؟
6.    علائم بیش فعالی درنوع بی توجه چیست؟
7.    علائم بیش فعالی در نوع بیش فعال- برانگیخته چیست؟
8.    بیش فعالی چگونه تشخیص داده می‌شود؟
9.    برای تشخیص بیش فعالی به چه مواردی باید توجه  کرد؟
10.    علت ایجاد بیش فعالی چیست؟ 
11.    عوامل مستعد کننده برای ابتلا به بیش فعالی کدامند؟
12.    سیر بیماری بیش فعالی چگونه است؟
13.    آیا مصرف سیگار در دوران بارداری با ایجاد بیش فعالی در کودک مرتبط است ؟
14.    چه عواملی در دوران بارداری و نوزادی در ببش فعالی موثر می باشد؟
15.    اختلال ضدیت و اختلال هدایتی در بیش فعالی چگونه است؟
16.    اختلال ضدیت و اختلال هدایتی بیشتر در کدام نوع بیش فعالی دیده می شود؟
17.    اختلال خلق در بیش فعالی چگونه است؟
18.    شیوع افسردگی در مبتلایان به بیش فعالی چگونه است؟
19.    اختلالات اضطرابی در بیش فعالی چگونه است؟
20.    شیوع اختلالات اضطرابی در مبتلایان به بیش فعالی چگونه است؟
21.    ناتوانی درآموختن در بیش فعالی چگونه است؟
22.    شیوع ناتوانی درآموختن در بیش فعالی چگونه است؟
23.    بیش فعالی چگونه درمان می‌شود؟
24.    برای درمان بیش فعالی چه گروه های دارویی به کار میروند؟
25.    تاثیر داروهای محرک در بیش فعالی چگونه می باشد؟
26.    عوارض جانبی داروهای محرک در بیش فعالی چیست؟
27.    تاثیر داروهای غیرمحرک در بیش فعالی چگونه است؟
28.    تاثیر ضدافسردگیها در بیش فعالی چگونه است؟
29.    تاثیر رفتار درمانی در بیش فعالی چگونه است؟
30.    هدف انجام رفتار درمانی در بیش فعالی چگونه است؟
31.    چه روش هایی از رفتار درمانی در بیش فعالی دیده می شود؟
32.    چه آموزش هایی باید به والدین دارای فرزند مبتلا به بیش فعالی داده شود؟
33.    رفتار با کودک مبتلا به بیش فعالی در مدرسه باید چگونه باشد؟
34.    رفتار آموزگاران با کودکان بیش فعال باید چگونه باشد؟
35.    بیش فعالی چگونه بالغین را تحت تاثیر قرار می دهد؟
36.    چه مواد غذایی برای کودکان بیش فعال توصیه می کنید؟
37.    چه مواد غذایی برای کودکان بیش فعال توصیه نمی کنید؟

1.    شیوع بیش فعالی چه قدر است؟
اختلال بیش فعالی و فقدان توجه، یک اختلال رفتاری شایع است که حدود 10-8 درصد کودکان را مبتلا می کند.

2.    بیش فعالی در پسران بیشتر است یا دختران؟
احتمال تشخیص این اختلال در پسران سه برابر دختران است. 

3.    چرا بیش فعالی در پسران شایع تر است؟
علت این تفاوت هنوز مشخص نشده است.

4.    مشخصات کلی بیش فعالی چیست؟
کودکان بیش فعال بدون فکر کردن عمل می کنند، بیش از اندازه فعال هستند و در تمرکز کردن مشکل دارند. 
غالباً متوجه هستند که والدین چه انتظاری از آنان دارند اما برآورده ساختن این انتظار برای آنان مشکل است چون نمی‌توانند آرام بنشینند، دقت کنند یا به جزئیات توجه کنند. البته بیشتر بچه ها در سنین خردسالی خصوصاً اگر مضطرب یا هیجان زده باشند چنین رفتارهایی دارند. اما ‌درکودکان بیش فعال این علائم مدت زمان طولانی وجود داردکه در شرایط و محیطهای مختلف روی می دهند. 
این اختلال به عملکرد خانوادگی، اجتماعی و تحصیلی کودک آسیب می‌رساند. با درمان مناسب، کودکان می‌توانند بیاموزند که چگونه با این مشکل کنار بیایند و علائم خود را کنترل کنند.

5.    چند نوع اختلال بیش فعالی و فقدان توجه وجود دارد؟
سه نوع اختلال بیش فعالی و فقدان توجه وجود دارد که هر کدام الگوی رفتاری خود را دارند.
•    علائم بیش فعالی درنوع بی توجه
•    علائم بیش فعالی در نوع بیش فعال- برانگیخته
•    نوع سوم بیش فعالی که شایعتر نیز هست شامل ترکیبی از علائم بیش فعالی نوع اول و دوم است.

6.    علائم بیش فعالی در نوع بی توجه چیست؟
* ناتوانی در توجه به جزئیات و بی دقتی درتکالیف مدرسه یا سایر فعالیتها
* مشکل در ادامه دادن توجه و حفظ دقت در طی فعالیتها.
* مشکل آشکار در گوش دادن. 
* مشکل در پیروی ازدستورات.
* بی نظمی.
* اجتناب از کارهایی که به تلاش ذهنی وتفکر نیاز دارد.
* گم کردن اسباب بازی ها، کتابها و وسایل.
* واکنش بیش ازحد به محرکها.
* فراموشی در فعالیتهای روزانه.

7.    علائم بیش فعالی در نوع بیش فعال- برانگیخته چیست؟
* بی قراری و نا‌آرامی.
* مشکل درحفظ حالت نشسته.
* دویدن بیش ازحد و یا بالا و پایین پریدن.
* ناتوانی ازبازی کردن در سکوت.
*  به نظرمی رسدکه همیشه درحرکت وآماده‌ی رفتن هستند.
* زیاد صحبت می‌کنند.
* قبل از اینکه سوال تمام شود پاسخ می‌دهند.
* منتظر ایستادن و در صف ایستادن برایشان سخت است.
* حرف دیگران را قطع می‌کنند و فضولانه وارد بحث دیگران می‌شوند.

8.    بیش فعالی چگونه تشخیص داده می‌شود؟
بسیاری از موارد بیش فعالی توسط پزشک عمومی درمان می‌شود. آزمون یا آزمایشی که بیش فعالی را تشخیص دهد وجود ندارد. تشخیص، به یک ارزیابی کامل نیاز دارد. اگر تشخیص، قطعی نشده باشد تشخیص‌های دیگر مانند سندرم تورت، ناتوانی در یادگیری یا افسردگی مطرح می شود. ممکن است کودک به متخصص اعصاب، روانپزشک و یا روانشناس ارجاع داده‌شود. در نهایت علائم و اطلاعات، جمع آوری شده ومسئله تشخیص داده می‌شود و درمان آغاز می‌گردد. 

9.    برای تشخیص بیش فعالی به چه مواردی باید توجه کرد؟
1- کودک رفتار‌ها و علائم بیش فعالی را قبل از سن 7 سالگی نشان دهد.
2- این رفتارها در مقایسه با کودکان همسن و سال آنان شدیدتر باشد.
3- علائم حداقل باید 6 ماه ادامه داشته باشند.
4- این علائم بر روی حداقل دو زمینه زندگی کودک مانند مدرسه، خانه،، پرستار کودک، دوستان و... تاثیر منفی داشته باشد.
•    علائم نباید در اثر فشار روانی و استرس ایجاد شده باشد. کودکانی که طلاق، جدایی، بیماری، تغییر مدرسه یا تغییر ناگهانی در زندگی را تجربه می کنند ممکن است بی توجه یا فراموشکار شوند. برای تشخیص اختلال باید این عوامل در نظر گرفته شود. همچنین زمان شروع علائم درست بعد از این وقایع در تشخیص درست کمک کننده است.
•    سابقه‌ی پزشکی کودک وخانواده بسیار مهم است زیرا تحقیقات نشان داده است بیش فعالی زمینه‌ی ژنتیکی داشته و اغلب سابقه‌ی خانوادگی ابتلا دیده می شود. معاینه‌ی فیزیکی باید انجام شود و شنوایی، بینایی و سایر تواناییها بررسی شوند. برخی از بیماریها‌ی دیگر مانند استرس، افسردگی و اضطراب می‌توانند مانند بیش فعالی تظاهر کنند. 
•    ممکن است از والدین سوالاتی در مورد این بیماریها و نیز در مورد سیر رشد و تکامل کودک، رفتار کودک در خانه، در مدرسه و دربین دوستان،پرسیده شود. 
از سایر افرادی که کودک شما را مرتب می‌بینند نیز باید در این موارد سوال شود. معلمان معمولا اولین کسانی هستند که متوجه علائم بیش فعالی می شوند. ارزیابی سیر آموزش کودک نیز باید انجام شود. اما این نکته نیز اهمیت دارد که این افراد باید صادق و مورد اعتماد باشند و از نقاط قوت و ضعف کودک شما تا حد امکان آگاهی داشته باشند.

10.    علت ایجاد بیش فعالی چیست؟ 
علت ایجاد بیش فعالی این نیست که شما والدین خوبی نبوده‌اید. همچنین رابطه‌ی قطعی با مصرف زیاد مواد قندی ندارد. واکسنها نیز موجب ایجاد آن نمی‌شوند. علل ایجاد آن منشاء زیست شناختی دارد که هنوز به درستی شناخته نشده‌است. محققان بیان می‌کنند که احتمالا ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی عامل به وجود آمدن این اختلال است. 

11.    عوامل مستعد کننده برای ابتلا به بیش فعالی کدامند؟
مطالعاتی که بر روی کودکان مبتلا انجام گرفته‌، نشان می‌دهند که در بسیاری از موارد این اختلال در خویشاوندان نزدیک آنان نیز وجود داشته ‌است. محققان بیان می‌کنند که نواحی خاصی از مغز در این کودکان در حدود 10-5 درصد کوچکتر و کم فعالیت‌‌‌تر از حد نرمال است. اگرچه آنان مطمئن نیستند که این مسئله علت ایجاد اختلال باشد. همچنین نشان داده شده که تغییرات شیمیایی در مغز این کودکان وجود دارد.

12.    سیر بیماری بیش فعالی چگونه است؟
سيربیش فعالی متنوع است . بهبودي درصورت وقوع معمولاً بين 12 تا 20 سالگي رخ مي دهد و بهبودي قبل از 12 سالگي نادراست. گاهي علائم در دوران بلوغ بهبوديافته وگاهي نيز تا بزرگسالي ادامه مي يابد .
با افزايش سن، پرتحرکي کمترشده ولي اختلال تمرکز و رفتارهاي ناگهاني ميتواند باقي بماند. در 15 تا 20 درصد موارد علائم همراه با افزايش سن ادامه مي يابد. بدون درمان تنها يک سوم تا نصف کودکان دچار بیش فعالی ميتوانند با علائم خود در زندگي سازگار و منطبق باشند و بقيه مستعد بروز مشکلات ثانويه خواهند بود . 

13.    آیا مصرف سیگار در دوران بارداری با ایجاد بیش فعالی در کودک مرتبط است ؟
بله ، مطالعات اخیر نشان دهنده‌ی این است که مصرف سیگار در دوران بارداری با ایجاد بیش فعالی در کودک مرتبط است. 


14.    چه عواملی در دوران بارداری و نوزادی در ببش فعالی موثر می باشند؟
عوامل موثر عبارتند از:
•    تولد پیش از موعد،
•     نوزاد با وزن بسیار کم، 
•    آسیبهای مغزی حین تولد. 
ممکن است تماشای بیش از حد تلویزیون در سنین کم، موجب کم توجهی کودک شود. 

15.    اختلال ضدیت و اختلال هدایتی در بیش فعالی چگونه است؟
در حدود 35% از کودکان بیش فعال دچار اختلال ضدیت هستند که با علائم لجبازی، فوران خشم، کج خلقی، تمایل به دعوا و مبارزه و زیر پا گذاشتن قوانین بروز می کنند. 
اختلال هدایتی نیز علائم مشابهی دارد اما تظاهرات پرخاشگری درآن شدیدتر است. کودکانی که اختلال هدایتی دارند بیشتر دچارمشکل با قانون می شوند. 

16.    اختلال ضدیت و اختلال هدایتی بیشتر در کدام نوع بیش فعالی دیده می شود؟
همراهی این دواختلال با بیش فعالی نوع برانگیخته ونوع ترکیبی بیشتردیده میشود. 


17.    اختلال خلق در بیش فعالی چگونه است؟
بیش فعالی در برخی موارد همراه با اختلالات خلقی مانند افسردگی است.
 ممکن است احساس بی کفایتی، انزوا و بیهودگی کنند و عقب ماندگی تحصیلی و مشکلات اجتماعی پیدا کنند. این کودکان اعتماد به نفس پایینی دارند.

18.    شیوع افسردگی در مبتلایان به بیش فعالی چگونه است؟
در حدود 18% از کودکان بیش فعال خصوصاً نوع بی توجه، افسردگی را تجربه می کنند.


19.    اختلال اضطرابی در بیش فعالی چگونه است؟
علائم شامل نگرانی شدید، ترس، اضطراب و وحشت هستند که حتی می‌تواند علائم جسمی مانند تپش قلب، تعریق، درد شکمی و اسهال ایجاد‌کند.
 از اختلالاتی که با بیش‌فعالی همراهی دارد اختلال وسواسی اجباری و سندرم تورت هستند. 
همچنین تیکهای صوتی و حرکتی که مکرراً تکرار می‌شوند ممکن است وجود داشته‌باشند.کودکی که چنین علائمی دارد باید توسط متخصص ارزیابی‌شود.

20.    شیوع اختلالات اضطرابی در مبتلایان به بیش فعالی چگونه است؟
اختلال اضطرابی در 25% کودکان بیش‌فعال وجود‌دارد.

21.    ناتوانی درآموختن در بیش فعالی چگونه است؟
شایعترین نوع آن ناتوانی در خواندن و نوشتن است. با اینکه بیش فعالی ناتوانی در آموختن نیست اما به دلیل تداخلی که در توجه و تمرکز کودک ایجاد می‌کند مانع عملکرد مناسب کودک در مدرسه می‌شود. 

22.    شیوع ناتوانی درآموختن در بیش فعالی چگونه است؟
در حدود نیمی از کودکان مبتلا به بیش فعالی، در آموختن ناتوان هستند.

23.    بیش فعالی چگونه درمان می‌شود؟
بیش فعالی درمان قطعی ندارد ولی می‌توان آن را به خوبی اداره کرد. پزشک کودک شما طرح درمانی دراز مدت و ویژه‌ای را ارائه می‌دهد. هدف این است که به کودک کمک کنید تا بتواند رفتار خود را کنترل کند. خانواده نیز باید محیطی فراهم کنند که کودک بتواند چنین کاری را انجام دهد.
 در بیشتر موارد بهترین درمان، ترکیبی ازدرمان دارویی و رفتار درمانی است. هر روش درمانی مناسبی به پیگیری و ارزیابی دقیق نیاز دارد. درطی این پیگیریها پزشک درمان را تنظیم و تعدیل می‌کند. این نکته بسیار مهم است که والدین فعالانه در درمان کودک مشارکت نمایند. آموزش والدین بخش مهمی از درمان بیش فعالی است.

24.    برای درمان بیش فعالی چه گروه های دارویی به کار میروند؟
داروهای مختلفی برای درمان بیش فعالی به کار می‌روند. شامل:
*  داروهای محرک
* داروهای غیرمحرک
* ضد افسردگی ها

25.    تاثیر داروهای محرک در بیش فعالی چگونه می باشد؟
بهترین داروهایی که به کار می‌روند داروهای محرک هستند. این داروها بیش از 50 سال است که در درمان بیش‌فعالی استفاده می‌شوند. برخی داروها چند نوبت در روز استفاده می‌شوند. 

26.    عوارض جانبی داروهای محرک در بیش فعالی چیست؟
عوارض جانبی احتمالی شامل افزایش اشتها، شکم درد، تحریک پذیری و بی‌خوابی هستند. در مورد عوارض دراز مدت هنوز شواهدی وجود ندارد. 

27.    تاثیر داروهای غیرمحرک در بیش فعالی چگونه است؟
 این داروها در سال 2003  برای درمان بیش فعالی به کار برده شدند. به نظرمی‌رسد این داروها نسبت به داروهای محرک عوارض کمتری دارند وتاثیرآنها تا 24 ساعت به طول می‌انجامد. 

28.    تاثیر ضد افسردگیها در بیش فعالی  چگونه است؟

در برخی موارد از ضد افسردگی ها استفاده می‌شود. در سال 2004 سازمان غذا و داروی آمریکا در مورد مصرف این داروها هشدار داد که ممکن است در مواردی موجب افزایش خطر خودکشی در کودکان و نوجوانان شود. اگر چنین دارویی برای کودک شما تجویز شود باید خطرات آن نیز سنجیده شود.


29.    تاثیر رفتار درمانی در بیش فعالی چگونه است؟
تحقیقات نشان داده است که داروهایی که در درمان به کار می‌روند در صورتی که همراه با رفتاردرمانی استفاده‌شوند بسیار موثرتر خواهند‌بود. 

30.    هدف انجام رفتار درمانی در بیش فعالی چگونه است؟
رفتار درمانی، تلاش برای تغییر الگوی رفتاری کودک است و هدف این است که:
•    محیط خانه و مدرسه‌ی کودک سازماندهی و منظم شود.
•    دستورات و فرامین واضح به کودک داده شود. 
•    سیستم مناسبی برای تعیین جایزه در مقابل رفتار خوب و پیامد منفی در مقابل رفتار نامناسب طراحی شود.

31.    چه روشهایی از رفتار درمانی در بیش فعالی دیده می شود؟
در اینجا چند روش رفتاردرمانی را بیان می کنیم:
•    برای کار‌های روزمره یک روال مشخص در نظر بگیرید. سعی کنید که هر روز یک برنامه‌ی مشخص، از ساعت بیدار شدن از خواب تا ساعت به خواب رفتن کودک داشته باشید. برنامه‌ را در یک جای ثابت روی دیوار نصب کنید تا کودک سرتاسر روز بتواند آن را ببیند و بر اساس آن بازی کند و تکالیف مدرسه وکارهای روزمره را انجام دهد.
•     به منظم شدن کودک خود کمک کنید. کیف مدرسه، لباسها و اسباب بازی ها را هر روز در جای مشخص و ثابتی قرار دهید. در این صورت احتمال این که کودک وسایل مورد نیاز خود را گم کند بسیار کم می شود.
•    از حواس پرتی کودک جلوگیری کنید. تلویزیون، رادیو و کامپیوتر را خاموش کنید. مخصوصاً هنگامی که کودک در حال انجام تکالیف مدرسه است عواملی که موجب حواس پرتی کودک می شوند را دور کنید.
•    انتخابهای کودک را محدود کنید. تنها امکان انتخاب بین دو چیز را به او بدهید. مثلا بین این خوراکی، این تفریح، این غذا یا آن. در این صورت کودک هیجان زده و سردرگم نخواهد شد.
•    روابط خود با کودک را تغییر دهید. به جای بحث، توضیح طولانی، متقاعد کردن یا گول زدن کودک دستورات واضح، روشن و مختصر به او بدهید که مسئولیتهایش را به او یادآوری کند.
•    از تعیین هدف و جایزه استفاده کنید. یک لیست از اهداف و رفتارهای مورد نظر تهیه کنید و رفتارهای مثبت را در آن علامت بزنید سپس برای تلاش کودک خود جایزه تعیین کنید. در تعیین اهداف واقع گرا باشید و به جای فکر کردن به موفقیت یک شبه،  به قدمهای کوچک کودک خود بیاندیشید. 
•    از انضباط به صورت موثری بهره بگیرید. در برابر یک رفتار نامناسب به جای فریاد زدن یا تنبیه بدنی، یکی از امتیازات او را لغو کنید. در مورد کودکان کوچکتر می توان به سادگی آنان را تا موقعی که رفتار بهتری نشان دهند نادیده گرفت. 
•    کمک کنید تا ذوق و استعداد کودک شکوفا شود. تمام کودکان نیاز دارند که موفقیت را تجربه کنند و احساس خوبی نسبت به خود پیدا کنند. توجه کنید که کودک شما چه کاری را خوب انجام می دهد. ممکن است این کار در زمینه‌ی ورزش، هنر یاموسیقی باشدکه می‌تواند مهارت های اجتماعی و نیزاعتماد به نفس کودک را افزایش دهد.

32.    چه آموزش هایی باید به والدین دارای فرزند مبتلا به بیش فعالی داده شود؟
بزرگ کردن هر کودکی به آموزش والدین نیاز دارد. اما کودک بیش فعال نیروی ویژه ای را می طلبد. چون دراغلب موارد سابقه ی بیش فعالی درخانواده ها وجود دارد، سازماندهی رفتار والدین و سازگار شدن آنان با این شرایط نیاز به آموزش برخی مهارتها دارد.
 متخصصان توصیه میکنندکه والدین به صورت گروهی مورد آموزش قرار بگیرند تا بتوانند به کودک کمک کنند تا محیط خود را بشناسد و مهارت حل مشکلات را به دست آورد. همچنین والدین می آموزند که چگونه پاسخ مناسبی به رفتارهای کودک بدهند و بدون جنجال و به آرامی نظم و انضباط را به اجرا بگذارند. مشاوره های فردی و خانوادگی کمک کننده هستند.

33.    رفتار با کودک مبتلا به بیش فعالی در مدرسه باید چگونه باشد؟
به عنوان مهمترین حامی کودک خود باید با حقوق کودکتان، چه در زمینه ی درمانی، قانونی و یا آموزشی آشنا باشید. کودکان بیش فعال نباید در مدرسه تحت توجه خاص قرار بگیرند و همچنین  نباید بین آنها و سایر کودکان تفاوتی گذاشته شود. 
با معلم کودک در تماس باشید و مسئولین مدرسه باید بر سیر پیشرفت کودک شما نظارت داشته باشند. آنان را در مورد نیازهای کودک بیش فعال مطلع سازید. علاوه بر سیستم جایزه برای رفتار خوب برای اداره ی کودک بیش فعال در کلاس درس این موارد را توصیه می کنیم:
•    در اطراف نیمکتی که کودک می نشیند عواملی که موجب حواس پرتی او می شوند را کاهش دهید. مثلا به جای اینکه نزدیک پنجره بنشیند، جای او نزدیک به معلم باشد. 
•     برای مرتبط شدن والدین با معلم ازاین روش استفاده کنیدکه معلم دردفترتکالیف کودک سیرپیشرفت اورابنویسدو والدین نیز انجام شدن تکالیف در موعد مقرر را بررسی و ثبت کنند.
•     تکالیف را تقسیم کنید. دستورات وتکالیف باید مختصر و واضح باشند. تکالیف زیاد را به بخشهای کوچکتر تقسیم کنید تا بهتر بتوان آنها را کنترل کرد. 
•    به کودک دلگرمی و انگیزه بدهید و او را برای کارهای درست تشویق کنید. از معلم بخواهید به جای اینکه کودک را برای رفتارهای بدش مورد نکوهش قرار دهد و سرزنش کند، چنانچه کودک حالت نشسته را حفظ کرد، داد نکشید و یا توانست برای نوبتش منتظر بماند او را تشویق کند.
•    تکنیک ها و مهارت های مطالعه را به کودک بیاموزید. خط کشیدن زیر مطالب، توجه کردن و خواندن با صدای بلند به حفظ تمرکز و نگهداری بهتر اطلاعات در ذهن کودک کمک می کند.
•    بر رفتن تا خود مدرسه و بازگشت از آن به خانه با کتاب ها و وسایل درست و مورد نیاز نظارت داشته باشید. می توانید کودک خود را با یک دوست مناسب که بتواند او را در این امر کمک کند همراه سازید.
•    نسبت به اعتماد به نفس کودک حساس باشید. از معلم بخواهید که برخورد با کارهای نادرست کودک را به دور از حضور دیگران انجام دهد و انجام کارهای دشوار را در حضور دیگران از او نخواهد.
•    مشاور یا روانشناس مدرسه را در جریان قرار دهید. این کار موجب میشود که اگر مشکلی در کلاس پیش بیاید با رفتار مناسب و خاص کودک شما، آن را حل کنند. 

34.    رفتار آموزگاران با کودکان بیش فعال باید چگونه باشد؟ 
باید بدانیدکه چه موارد خاصی برای دانش آموزان دشوار هستند. برای مثال ممکن است که دانش آموز بیش فعال در شروع یک کار دچار مشکل باشد درحالیکه دانش آموزان دیگر در پایان ‌دادن به یک عمل وشروع عمل بعدی مشکل داشته باشند. بنابراین هر یک از این دانش آموزان نیاز به کمک ‌های متفاوتی دارند.
•    به دانش آموزان نشان دهید چگونه ازکتاب تکلیف و برنامه‌های روزانه استفاده کنند. همچنین مهارت‌ها و روش‌های یادگیری را به آنها آموزش دهید و آنها را به شکل منظم تقویت (پاداش) کنید.
•    به دانش آموزان در فعالیت‌های بدنی شان کمک کنید. (برای مثال به آنها اجازه دهید تا کاری را ایستاده پای تخته سیاه انجام دهند). در بین برنامه‌ها به آنها استراحت دهید.
•    با والدین و دانش آموزان هر دو با هم برای نوآوری و اجرای یک برنامه تعلیم و تربیتی متناسب به منظور دستیابی به نیازهای دانش آموزان به فعالیت و همکاری بپردازید.
•    انتظارات بالا از دانش آموزان داشته باشید اما سعی کنید راه‌های جدیدی را برای انجام کارها امتحان کنید صبور باشید وشانس دانش آموزان را برای کسب موفقیت بالا ببرید.

35.    بیش فعالی چگونه افراد بالغ را تحت تاثیر قرار می دهد؟
بسیاری از بالغین تا وقتی که بیش فعالی کودکشان تشخیص داده نشده است، از ابتلای خود بی اطلاع هستند. با تشخیص مشکل در کودک به علائمی که خود دارند توجه می کنند. این افراد ممکن است برای تمرکز کردن، سر و صورت دادن به کارها و اتمام کار با مشکل مواجه باشند. بیشتر آنها فراموشکارند ولی اغلب این افراد بسیار خلاق و کنجکاو هستند. 
سوال کردن را دوست دارند و دوست دارند که همچنان بیاموزند. برخی از این افراد آموخته اند که چگونه زندگی خود را اداره کنند و شغلی دارند که به آنان اجازه می دهد از توانائیهایی که دارند به خوبی استفاده کنند. 
اما بسیاری از این افراد نیز در خانه و محل کار با مشکل مواجه هستند. آمار طلاق در این افراد بالاست و احتمال مصرف سیگار و سوء مصرف مواد مخدر نیز در آنها بیشتر است. تعداد کمی از این افراد وارد دانشگاه می شوند و تعداد کمتری نیز فارغ التحصیل می شوند. 

36.    چه مواد غذایی برای کودکان بیش فعال توصیه می کنید؟
•    اسیدهای چرب ضروری: 
تحقیقات بسیاری نشان داده اند که غلظت اسیدهای چرب "امگا-3" و "امگا-6" در این افراد به مقدار زیادی پایین تر است و این کودکان، علائم کمبود اسیدهای چرب ضروری مانند تشنگی زیاد را نشان می دهند. 
کنجد،تخمه ی کدو تنبل و تخمه ی آفتابگردان منابع خوبی از اسیدهای چرب امگا-6 و ماهی آزاد و ساردین، از منابع خوب اسیدهای چرب امگا-3 می باشند. 

•    ویتامین ب 6 : 
ویتامین B6 یک کوفاکتور ضروری برای اغلب مسیرهای متابولیکی اسیدهای آمینه، شامل مسیرهای دکربوکسیلاسیون برای دوپامین، آدرنالین، و سروتونین می باشد. از این طریق، ویتامین های گروه B سبب بهبود رفتار در برخی کودکان مبتلا به بیش فعالی شده است. در برخی کودکان بیش فعال، سطح سروتونین خون پایین است، در نتیجه دوز بالای ویتامین B6 با افزایش میزان سروتونین خون سبب بهبود علائم می شود. 
ویتامین ب6 در مواد غذایی گیاهی و حیوانی وجود دارد .به این ترتیب منابع این ویتامین تمام مواد غذایی بخصوص گوشت ها هستند. 


•    آهن: 
کمبود آهن،دقت و توجه را به میزان قابل توجهی کاهش داده و به مکمل یاری پاسخ مثبت می دهد. برخی مطالعات نشان داده است که با مکمل یاری آهن، 30 درصد بهبود در این کودکان مشاهده شده است

•    منیزیم:
برخی بررسی ها نشان داده اند که کمبود منیزیم اغلب در بیش فعالی دیده می شود و با دریافت منیزیم، بیش فعالی به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد. 

•    روی: 
چندین مطالعه نشان داده است که این ماده ی معدنی در سرم افراد مبتلا به بیش فعالی کم است که می تواند ناشی از کاهش دریافت یا جذب آن باشد.. 

37.    چه مواد غذایی برای کودکان بیش فعال توصیه نمی کنید؟
شکر و غذاهای حاوی آن مانند: بیسکویت، کیک، شیرینی، شکلات و نوشابه های شیرین.
اگرچه اغلب شکر به عنوان علتی برای بیش فعالی ذکر می شود،اما مطالعات کنترل شده، تاثیرات منفی آن را بر روی رفتار اثبات ننموده اند. گرچه شواهدکمی تاثیر شکر بر روی رفتار را تایید میکند ، اما باید فواید کاهش مصرف شکر را مد نظر داشت. 
غلات صبحانه، نان جو، برنج، ماکارونی و سیب زمینی از مواد غذایی نشاسته ای هستند که عوارض جانبی ندارند. 
بادام، سیب، زردآلو، کشمش، هلو، آلو، پرتقال، توت، گوجه فرنگی و خیار (حاوی سالیسیلات های طبیعی).
رنگ ها مانند تارترازین (نوعی رنگ غذایی به رنگ نارنجی) که در غذاهای آماده بسته بندی شده، آدامس،شکلات، آب لیمو، سس ها، کمپوت ها، کنسرو نخودفرنگی، نوشابه های گازدار وجود دارد. 
اسید بنزوئیک (نوعی نگهدارنده مواد غذایی)، در مرباها، پوره میوه ها، آب میوه ها، ترشی ها و سس های سالاد استفاده می شود. 
نوشابه های گازدار که به دلیل محتوای بالای فسفر آن ها و برهم زدن تعادل کلسیم و فسفر بدن می توانند منجر به بیش فعالی شوند. 
قهوه،چای، نوشابه و سایر نوشیدنی های حاوی کافئین می توانند علائم بیماری را تشدید نمایند.

منبع :/iec.behdasht.gov.ir/

 
نظرات بییندگان :