تهوع و استفراغ در دوران بارداری را چگونه برطرف کنیم؟

تهوع و استفراغ در دوران بارداری را چگونه برطرف کنیم؟

تهوع و استفراغ در طي بارداری مشكلي است كه مي تواند روي كيفيت زندگي خانم حامله تأثير زيادي بگذارد. اين حالت بخصوص اگر تا حدي شديد شود كه به استفراغ سركش حاملگي يا تهوع و .....

تهوع و استفراغ در دوران بارداری

تهوع و استفراغ در دوران بارداری

مقدمه:
تهوع و استفراغ در طي بارداری مشكلي است كه مي تواند روي كيفيت زندگي خانم حامله تأثير زيادي بگذارد. اين حالت بخصوص اگر تا حدي شديد شود كه به استفراغ سركش حاملگي يا تهوع و استفراغ شديد بارداري منجر شود (دهيدراتاسيون + كتونمي + كاهش وزن)، مي تواند تأثيراتي هم روي مادر و هم روي جنين داشته باشد و گاهي در صورت عدم رسيدگي به موقع منجر به عوارض شديدي شود.

تهوع و استفراغ :
از شکايت شايع زنان در نيمه اول حاملگي است که به غلط بيماري صبحگاهي نام گرفته است. علائم آن بين اولين و دومين قاعدگي فراموش شده ايجاد و تا هفته هاي 16-14 ادامه مي يابد. معمولاً هنگام صبح شديدتر است و ممکن است در سرتاسر روز ادامه يابد.
تهوع و استفراغ در نيمي از موارد تا هفته 14 و در 90 % موارد تا هفته 22 برطرف مي شود. زناني که براي بار اول حامله مي شوند بيشتر دچار اين عارضه مي شوند.
توصيه هاي مفيد به منظور بهبود تهوع و استفراغ :
درمان تهوع و استفراغ حاملگي به ندرت به حدي موفقيت آميز است که مادر مبتلا به بهبودي کامل دست يابد. اما مي توان توصيه هايي به مادر در جهت کاهش اين مشکل کرد که شامل :
- خوردن غذاهاي کم حجم در دفعات بيشتر
- اجتناب از بوئيدن و يا خوردن غذاهاي محرک تهوع
- استفاده از غذاي خشک حاوي کربوهيدرات قبل از بلند شدن از بستر مثل بيسکوئيت
- تغيير وضعيت آهسته از نشسته به ايستاده و خوابيده (تغيير وضعيت ناگهاني ايجاد تهوع مي کند)
- خوردن يک ماده غذايي پر پروتئين مثل پنير قبل از خواب
- اجتناب از مصرف غذاهاي چرب و پرادويه و نفاخ
- زودتر از 30 دقيقه بعد از مصرف غذا نوشيدني مصرف نکند.
- بلافاصله بعد از مصرف غذا مسواک نکند زيرا باعث تحريک تهوع مي شود.
- دوري از اضطراب و آشفتگي زيرا باعث اختلال دستگاه گوارش و در نتيجه تهوع مي شود.
- جلوگيري از گرسنگي و خالي بودن معده زيرا خود باعث تهوع مي شود.
- تغذيه مکرر با فاصله هاي نزديک تا از خالي بودن معده جلوگيري شود.
- بيسکوئيت و نان حتماً جزء‌ رژيم غذايي باشد.
- جويدن يخ
- به جاي کره در صبحانه مربا يا عسل بخورد زيرا مواد چرب تهوع را بيشتر مي کند (خصوصاً صبحانه).
- کاهش مصرف شکلات، چاي و قهوه به دليل داشتن کافئين قبل از خواب
- به علت ايجاد حالت تهوع از خوردن بعضي سبزيجات مثل کلم و اسفناج پرهيز کند.
- در ساعات اوليه خارج شدن از بستر، از انجام حرکات شديد پرهيز کند.
- به محض احساس اولين نشانه هاي تهوع دراز بکشد زيرا باعث کاهش تهوع مي شود.
- به طور منظم 20 دقيقه بعد از مصرف غذا دراز بکشد تا از تهوع جلوگيري شود.
- در صورت ادامه حالت تهوع مي توان کيف يخ يا حوله سرد روي ناحيه معده قرار داد.
- توصيه به مصرف زنجبيل، زيرا باعث بهبود شدت تهوع و دفعات استفراغ مي شود.
- کاهش مصرف غذاهاي شيرين
- گذاشتن حوله سرد بر روي گردن
- مصرف رژيم غذايي از کربوهيدرات مثل گندم کامل،‌ موز، ماکاروني، سبزيهاي سبز رنگ باعث کاهش تهوع مي شود.
اگر هيچکدام از اين توصيه ها مفيد واقع نشد و مادر همچنان تهوع و استفراغ شديد داشت مي توان از درمان دارويي استفاده کرد. مصرف آنها در سه ماهه اول بي خطر است.
تهوع و استفراغ مزمن و شديد در سه ماهه اول ممکن است نياز به مراجعه پزشک و بستري داشته باشد.

نظرات بییندگان :