تاثیر بازی بر رشد کودک

تاثیر بازی بر رشد کودک

بازي در رشد اجتماعي كودك نيز تأثير بسزايي دارد و موجب ارتباط كودك با محيط بيرون، شكوفايي استعدادهاي نهفته و بروز خلاقيت، همكاري، همياري و مشاركت كودك مي‌گردد...

تاثیر بازی بر رشد کودک

تاثیر بازی بر رشد کودک


سایت کودکان ما به نقل از آفتاب یزد:به نظر روان شناسان، بازي در رشد رواني كودكان تاثيربه سزايي داشته و اين مسئله در بازي هاي دسته جمعي، نمود بيشتري دارد. بازي هاي كودكان نسبت به سن، جنس، ذوق وشوق و امكانات مالي و فرهنگي هر كودك متفاوت است، لذا گاهي اوقات ممكن است كودك به بازي خاصي علاقه داشته باشد، ولي اين بازي از نظر مالي در حد توان خانواده نباشد. بنابراين نمي توان به صورت يكنواخت بازي هاي خاصي را براي كودكان توصيه كرد. بازي براي كودكان همانند كار كردن براي بزرگسالان است و همان گونه كه كار كردن باعث رشد و تكوين بزرگسالان مي شود، بازي نيز براي كودكان موجب يادگيري سازش با ديگران، داد و ستد، ادعا كردن، گرفتن حق خود و حتي خوردن حق ديگران مي شود . 


 بازي و تخليه هيجاني
 همان گونه كه خانواده ها توجه ويژه اي به درس كودكان خود دارند، بايد توجه خاصي به بازي آنها داشته باشند و حتي بعضي اوقات والدين نيز به بازي با كودكان بپردازند، زيرا بازي كردن والدين با كودك براي آنها لطف خاصي دارد. اگر خانواده ها براي كودكان خود برنامه ريزي خاص دروس آموزشي نظير زبان، كامپيوتر و... مي كنند در كنار آن نيز بايد برنامه هايي براي تحرك كودكان از قبيل كلاس هاي تفريحات ورزشي داشته باشند تا بدين ترتيب انرژي نهفته در كودكان به نحو شايسته و مطلوبي تخليه شود. دخالت هاي غيرمنطقي و تحميل نوعي بازي و اسباب بازي به كودك باعث مي شود كه او خود را فردي بدون اعتماد به نفس، وابسته به ديگران، سرافكنده و ناكارآمد به شمار آورد. كودكان بايد از بازي كردن در ساعاتي كه ديگران نيازمند آرامش هستند خودداري نمايند و تعداد ساعاتي كه هر كودك به بازي كردن مي پردازد با توجه به شرايط سني و جنسي وي صورت مي گيرد. اگر كودكان در هنگام بازي تخليه نشوند ، انرژي نهفته در خود را در منزل به صورت آزار و اذيت خواهر و برادر كوچك تر نشان مي دهند، اما اگر انرژي كودك در محيط بازي تخليه شود كودك شب ها با آرامش به استراحت مي پردازد. اصل آزاد گذاشتن كودك براي بازي، هم در آموزه هاي تربيتي اسلام و هم در ديدگاه هاي روان شناسي در دوره كودكي پذيرفته شده است، ولي آزادي نبايد به معناي بي بند و باري تلقي شود.
نقش انكارناپذير بازي در رشد ذهني و جسمي كودكان
بازي عبارت است از هرگونه فعاليت جسمي يا ذهني هدفدار كه به صورت فردي يا گروهي، انجام و موجب كسب لذت و برآورده شدن نيازهاي كودك شود. كودكان نقاط قوت و ضعف خود از جمله تمايل به فرمان دادن يا فرمان بردن، تهاجم يا تسليم، اجتماعي بودن يا منزوي بودن و همچنين احساسات دوستانه يا خصمانه، افسردگي يا شادي، اميال و آرزوهاي خود را از طريق بازي نشان مي‌دهند. بازي، رشد عاطفي، اجتماعي، جسماني و ذهني كودك را به همراه دارد.
 سایت کودکان ما به نقل از روزنامه هگمتانه:اما بازي، در رشد عاطفي كودك نقش مثبتي ايفا مي‌كند به اين صورت كه نياز به برتري جويي و بروز احساسات و عواطف، ترس و ترديدها و برو‌نگري را در كودك ارتقاء مي‌دهد. بازي در رشد اجتماعي كودك نيز تأثير بسزايي دارد و موجب ارتباط كودك با محيط بيرون، شكوفايي استعدادهاي نهفته و بروز خلاقيت، همكاري، همياري و مشاركت كودك مي‌گردد. همچنين موجب همانندسازي با بزرگ‌ترها شده و كمك مي‌كند كه كودك شكست را بطور واقعي تجربه كند.
بازي در رشد جسمي كودك نيز مؤثر بوده و باعث رشد و هماهنگي دستگاه‌ها و اعضاي بدن و تقويت حواس كودك و توانمندي فكري و بدني در او مي‌شود. نقش بازي در رشد ذهني كودك انكارناپذير است. رفتار هوشمندانه را تقويت مي‌كند و زمينه‌هاي لازم براي يادگيري زبان و رشد هوشي و تفكر كودك را فراهم مي‌سازد. آنچه كه از بازي‌هاي فكري به خصوص «كاربرد آن در فلسفه و كودك» مورد نظر است، نقش بازي در رشد ذهني كودك مي‌باشد كه با استفاده از ابزارهاي مورد نظر (اسباب‌بازي، داستان، فيلم، كارتون، عكس…) به ارتقاء رشد فكري او كمك مي‌كند.
* مراحل پيشرفت بازي در كودكان
با بررسي مراحل رشد كودك مي‌توان متناسب با سن كودك بازي‌هايي براي آنها طراحي كرد كه با اجراي آن، كودكان از توانايي‌هاي مناسبي برخوردار ‌شوند. بديهي است كه هركودكي اين مراحل را با توجه به ويژگي‌هاي ذهني ـ جسمي خود طي مي‌كند ولي رشد كافي به معناي كسب و تسلط بر مهارت‌ها و توانايي‌هايي است كه كودك در بزرگسالي به آنها احتياج دارد و پيشرفت در آن، به وسيله بازي صورت مي‌گيرد: كه اين مهارت‌ها را كودك در طي مراحل زندگيش از بدو تولد تا سنين ابتدايي ورود به دبستان مي‌گذراند. كودك هرچه روند رشد و تكامل را مي‌پيمايد، نحوة بازي‌هاي او، از شكل جسمي و عاطفي خارج شده، به سوي ذهني و خلاقيتي سوق پيدا مي‌كند. البته لازم به ذكر است بازي‌هاي جسمي، زمينه‌‌ساز بازي‌هاي ذهني در كودك هستند.
* چگونگي بازي‌هاي فكري
كودكان تجربيات مثبت و احساسات موفقيت‌آميزي را با انجام بازي به دست مي‌آورند بازي‌هاي خلاق فرصتي را براي كودك فراهم مي‌آورد تا از قوه خلاقيت و تخيل خود در حل مسئله استفاده كرده، آن را رشد داده و تقويت نمايد.
* اهميت بازي، در دوران اولية كودكي
بازی يكي از عوامل مهمي است كه بر روحيه و شخصيت كودك اثر گذاشته و بخش جدايي‌ناپذير زندگي اوست. روان‌شناسان و جامعه‌شناسان بر اين باورند كه بازي در سال‌هاي اوليه براي كودك بسيار حياتي است و به جز پديد آوردن شادي، براي رشد جسمي و روان‌شناختي كودك اهميت ويژه‌اي دارد. به وسيلة بازي، كودك راه‌هاي برخورد و تعامل با محيط پيرامون خود را فرا مي‌گيرد و مهارت‌هاي اجتماعي و زباني را كسب مي‌كند. بازي، فرصت‌هايي را براي «ابراز وجود» و «خلاقيت» در كودك فراهم مي‌كند و نيز راهي مناسب براي تخليه هيجان‌ها و انرژي‌هاي اضافي در او است. كودك از طريق بازي با فرهنگ جامعة خويش آشنا مي‌شود؛ هنجارها و ارزش‌هاي اجتماعي را دروني مي‌كند و در نهايت، نقش‌هاي اجتماعي را مي‌پذيرد.
امروز اهميت بازي در دوران كودكي با پژوهش‌هاي گسترده‌اي به طور كامل تأييد شده است. براي مثال؛ اگر كودك را به ماهي تشبيه كنيم، بازي همانند آب زلالي است كه كودك در آن شناور مي‌باشد. پس بازي براي كودك، همان زندگي است. از اين‌رو بايد شور زندگي را در ميان كودكان ايجاد كرد و كودكان را همواره به بازي تشويق نمود. چنان چه كودكي را از بازي محروم كنند، موجوديت، سلامت و آينده‌اش را از او ستانده‌اند. دنياي بدون بازي، از نظر كودك زنداني بيش نيست.   
          
نظرات بییندگان :