بی خوابی در دوران بارداری و الگوی تغییر خواب در سه ماه های اول دوم و سوم

بی خوابی در دوران بارداری و الگوی تغییر خواب در سه ماه های اول دوم و سوم

از مسایلی که در این ۹ ماه درگیر آن خواهند بود، خواب است. البته نگران نباشید، همه این ۹ ماه شبیه هم نیست، ۳ ماه اول خوابتان بد نخواهد بود چون شرایط به تازگی برایتان متفاوت شده ...

بی خوابی در دوران بارداری

بی خوابی در بارداری

رای خانم های باردار «شب ها» مفهومی کاملا متفاوت با دوران قبل از بارداری دارد. برخی شب ها همراه با اضطراب و استرس است و برعکس برخی شب ها را با آرامش و راحت سپری می کنند...


این حالت ها خیلی زیاد به این مساله بستگی دارد که در کدام سه ماهه بارداری قرار داشته باشند. برای اینکه اطلاعات مربوط به خواب آرام را در سه ماهه اول، دوم و سوم بارداری پیدا کنید، «بارداری و زایمان» این هفته را بخوانید.



همه ما می دانیم که دوران بارداری، از لحاظ موقعیت های فیزیکی و روانی برای خانم ها دوران لذت بخشی نیست. به هر حال یک تغییر بزرگ در بدنشان اتفاق افتاده است و دچار حالت تهوع، کمردرد، یبوست و اضافه وزن هستند اما یکی از مسایلی که در این ۹ ماه درگیر آن خواهند بود، خواب است. البته نگران نباشید، همه این ۹ ماه شبیه هم نیست، ۳ ماه اول خوابتان بد نخواهد بود چون شرایط به تازگی برایتان متفاوت شده است. ۳ ماه آخر هم کمتر خواب عمیق را تجربه خواهید کرد ولی در ۳ ماهه میانی خواب خوبی خواهید داشت.


۳ ماهه اول

در ابتدای بارداری، بدخوابی و بی خوابی تقریبا کمتر است زیرا هورمون های مترشحه در دوران بارداری به خواب منظم کمک می کند. در این ۳ ماه، بیشترین توجه باید به وضعیت خورد و خوراک باشد. در این زمان به این دلیل که جفت در حال شکل گرفتن است، بدن خون بیشتری تولید می کند و سرعت ضربان قلب مادر هم بیشتر می شود در نتیجه شاید احساس خستگی بیشتر و به دنبال آن خواب آلودگی سراغتان بیاید. بی خوابی های این دوره بیشتر مربوط به ترس از سقط جنین است زیرا مادر خودش را با شرایط جدید بدنش تطبیق نداده است. یکی دیگر از دلایل آن، خواب رفتن دست و پا یا جهش یکباره یکی از اعضای بدن است. البته این اختلال در همه خانم های باردار و تمام افرادی که سیستم عصبی ضعیفی دارند، دیده نمی شود. حالت تهوع از دیگر دلایل شایع بی خوابی خانم های باردار است که هنگام خوابیدن هم همراهتان است.


۳ماهه دوم

تمام علایم ۳ماه اول بارداری شامل تورم شکم، دست و پاها، حالت تهوع و... از بین رفته اما خطر سقط جنین انگار همراه شماست و باز هم می تواند یکی از دلایل بی خوابی تان باشد. از سوی دیگر، ممکن است احساس کنید تنفستان نامنظم شده است. در این دوران بزرگ تر شدن جنین و به تبع آن رحم که فضای بیشتری در لگن و شکم را به خود اختصاص می دهد، ممکن است باعث ایجاد فشار بر دیافراگمتان و تنفستان سخت تر شود و روی خوابتان اثر بگذارد. در واقع می توان گفت ۳ ماهه دوم بارداری جزو لذت بخش ترین زمان ها برای خوابیدن خانم باردار است. در این ماه ها شما دیگر دریافته اید در چه حالتی راحت تر می خوابید، با جنینتان سازگار شده اید و او هم در شرایط خوبی در بدنتان قرار دارد.

۳ماهه پایانی

در ۳ماهه پایانی دوران بارداری بی خوابی گریبانگیرتان است. بزرگ ترین مشکل این است که وزنتان بسیار سنگین شده و به راحتی نمی توانید به دلیل شکل شکمتان در هر موقعیتی قرار بگیرید. حرکت های جنین که به حداکثر می رسد، عامل دیگر بی خوابی خواهدبود. تکرر ادرار و گرفتگی های عضلات از دیگر شکایت های خانم های باردار در ۳ماهه پایانی بارداری است. به همه این موارد اضافه کنید هیجانی که مادران در این دوران دارند؛ ۶ ماه را سپری کرده اند و حالا نگران پایان یافتن دوره بارداری شان هستند. همین نگرانی عامل بی خوابی های پیاپی آنها می شود اما خوشبختانه این بی خوابی های شبانه تاثیری در جنین شما ندارد، مخصوصا اینکه بعد از فارغ شدن، بی خوابی های این دوران برطرف خواهدشد.



نکته هایی برای خواب خوب

در ادامه این مطلب توصیه هایی برای خانم های باردار داریم تا با انجام آنها خواب این ۹ماه بارداری شان را منظم تر کنند:


ورزش کنید

همه می دانیم استراحت خوب و در واقع خواب شب منظم به روزی که گذرانده ایم و فعالیت هایمان بستگی دارد، حتی اگر باردار باشیم. قانون طلایی دوران بارداری این است؛ روی مبل و کاناپه لم ندهید، مگر در مواردی که پزشک به شما استراحت مطلق داده باشد، انجام فعالیت های سبک مثل پیاده روی یا شنا برای خانم های باردار مناسب است زیرا باعث خستگی آنها می شود و در پی آن خوابی آرام خواهندداشت. پیاد ه روی زیر نور آفتاب هم باعث ترشح ملاتونین می شود که از هورمون های محرک برای خوابی آرام است.



دوش بگیرید

معمولا پس از غذاخوردن چشم هایمان برای خوابی آرام گرم می شود اما حداقل یک ساعت تا یک ساعت و نیم صبر کنید تا غذایتان هضم شود. در واقع زمان هضم غذا، در رختخواب نباشید اما این ساعت های باقیمانده تا زمان خوابتان را پای تلویزیون ننشینید. بهترین پیشنهاد برای خواب خوب، گرفتن یک دوش آب گرم است.



سخت نگیرید

روی بارداری تان تمرکز نکنید. درست است که مرحله متفاوتی را می گذرانید اما قرار نیست همه زندگی تان حول این مساله بچرخد. سعی کنید کارهای عادی روزمره تان را تا جایی که به بدنتان فشار نیاید، انجام دهید. مطمئن باشید خوابتان هم مرتب تر می شود.



به پهلوی چپ بخوابید

در این دوران نوع خوابیدنتان به علت شکل شکمتان تغییر می کند. اگر تا دیروز روی شکم می خوابیدید، باید این وضعیت را فراموش کنید. به پشت خوابیدن هم روش توصیه شده ای نیست. بهترین روش خوابیدن در این دوران، خوابیدن به پهلوی چپ همراه با یک کوسن است. در این حال شکمتان بسیار راحت است و جنینتان هم در وضعیت مناسبی قرار می گیرد. به مرور به این روش عادت خواهید کرد.

منبع: آفتاب یزد

نظرات بییندگان :