بهترین روش تغذیه کودکان

بهترین روش تغذیه کودکان

جامع ترین و کاملترین سایت تخصصی کودکان

بهترین روش تغذیه کودکان

تغذیه کودکان همیشه مورد نظر والدین بوده و زمان زیادی را از وقت آنها به خود اختصاص میدهد.رفتارهای غذایی اغلب ریشه در خانواده دارد و کودک الگوی غذای خود را از بین اعضای خانواده انتخاب میکند. نگرش علم تغذیه به این موضوع اصلاح رفتارهای غذایی در خانواده و حذف تدریجی فرهنگ غلط در سطح جامعه است. در مطلب زیر راهکارهایی برای رسیدن به تغذیه صحیح کودکان و اطفال پیشنهاد شده است.

در تغذیه کودکان و اطفال نکات ظریفی نهفته است که عدم توجه به آنها مشکلات متعددی در آینده نزدیک و دور برایشان بوجود خواهد آورد.برای مزید اطلاع بعضی از مشکلات  کودکان که دارای منشا تغذیه ای می باشد به ترتیب ذیل گوشزد مینماید. :

-         بد غذایی : در این حالت کودک از خوردن  یک یا بسیاری از مواد غذایی نظیر گوشت ، سبزیجات ، شیر و ... خود داری میکند.

-         کم خونی : بعضی از کودکان از خوردن انواع گوشت (خصوصا قرمز) که یکی از منابع بسیار مهم آهن میباشد خودداری میکنند.

-         کم وزنی یا لاغری : به علت استفاده نا صحیح از مواد غذایی و تنقلات کودک دچار سیری کاذب شده و مبتلا یه کم وزنی و لاغری در درجات مختلف میگردد.

-         چاقی یا اضافه وزن : در این حالت کودک به علت عدم استفاده از مواد پروتیینی و سبزیجات و استفاده بیش از اندازه از نان و برنج مبتلا به چاقی میشود.

-         عوارض پوستی : به علت استفاده نا صحیح از مواد غذایی و بد غذایی کودک مبتلا به کمبود ویتامین ها و املاح خصوصا آهن شده و به همین دلیل عوارض پوستی مانند لک های سفید و اگزما ظاهر میگردد.

-         بد خلقی و بی حالی : از دیگر عوارض بد غذایی می باشد که بدلیل کمبود ویتامین در کودک ظاهر میگردد.

-         ایجاد نسلی بد غذا : بد غذایی  قابل انتقال به دیگری است. مادران بد غذا و پدران بد غذا عادات غلط غذایی خود را به کودکان خود منتقل کرده و نسلی را با این مقوله در گیر می سازند.

پیشگیری همیشه ساده است . کمی دقت در انتخاب مواد غذایی و داشتن اطلاعات لازم از خواص مواد غذایی موجب میگردد سبد غذایی خانوار از غذاهایی پر شود که برای کودکان و سایر افراد خانواده ضروری و لازم بوده و به سلامت خانواده خسارت وارد نسازد. در ادامه یاد آور میسازد اولیا کودک باید دست از تنبلی و یا سهل انگاری برداشته و برای داشتن فرزندی سالم وقت بیشتری را صرف کنند.

در انتخاب مواد غذایی و برای تغذیه کودکان به این نکات توجه کنید :

1-    شستن دستها قبل از غذا خوردن و بعد از آن را به کودک آموزش دهید و او را مورد تشویق قرار دهید.

2-    به کودک یاد بدهید با دهان پر صحبت نکند.

3-    کودک را تشویق کنید غذای خود را خوب بجود .

4-    از کودک بخواهید غذای خود را با حوصله  و صرف زمان لازم میل کند.

5-    قبل از شروع کردن به خوردن غذا به نام خدا و در پایان ، خدا را برای نعمت های خوش مزه اش شکر کند.

6-    در هنگام پهن کردن سفره  و جمع کردن آن از کودک بخواهید به شما کمک کند.

7-    صبحانه وعده ای بسیار مهم است کودک را تشویق به خوردن آن نمایید.

8-    کودکان معمولا حریص به خوردن ناهار هستند خصوصا وقتی از مدسه بر میگردند. این وعده را با مواد پروتیینی غنی کنید..

9-    کودک را آموزش دهید تا با غذا های گوشتی (خصوصا گوشت قرمز ) لبنیات استفاده نکند.

10  - وعده شام را تا جای ممکن سبک در نظر بگیرید تا خواب شب برای کودک دلچسب بوده و ولع لازم برای خوردن صبحانه ایجاد گردد.

11  – حداقل خوردن شیر برای کودکان 2 لیوان در روز یکی در صبح و دیگری بعد از ظهر می باشد.

12   - بهترین میان وعده ها برای کودکان عبارتند از انواع میوه های فصل ، انواع آجیل بو نداده ، مخلوطی از ماست و انواع میوه ، انواع ژله ، انواع سالاد با ترکیب میوه .

13  -  بهترین میان وعده برای مدرسه کودکان عبارتند از : انواعی از میوه مانند سیب و موز و ... ، ساندویچ نان پنیر گردو ، ساندویچ کره و عسل ، سانویچ پرچمی ، هویج ، نصف استکان آجیل خام به همراه سیب ، کیک یا بیسکویت و شیر (هفته ای یک یا دوبار). در این خصوص به وبلاگ مراجعه کنید.

14  – خواب کودک را تنظیم کنید . بیخوابی موجب چاقی یا لاغری کودک خواهد شد و در رشد کودک اختلال ایجاد خواهد کرد.

15  – کودک در طول روز باید از انواع مواد چند گانه غذایی استفاده کند.غلات ( انواع نان وبرنج و ماکارونی ) ، حبوبات ( لوبیا و عدس و نخود ...) ، انواع لبنیات (شیر و ماست و دوغ و ...) ، انواع گوشت ( قرمز و سفید) ، انواع سبزیجات ( سبزی های خوردنی ، پلویی ، یا آشی و سوپی) انواع میوه ها ( انواع میوه های فصل دارای اولویت است).

16  – برای تشویق کودک به خوردن غذا همیشه سعی کنید غذای کودک را تزیین کنید و به کودک ارائه دهید.

17  – حتی الامکان سعی کنید ویتامین های کودک را صبح ها و تا قبل از غروب آفتاب به کودک دهید.

18  – از خرید و تبلیغ برای انواع چیپس و پفک و انواع لواشک جدا خودداری کنید و همیشه از آنها به عنوان خوراکی های بد و بیمار کننده یاد کنید.

19  – در زمانی که از تلویزیون مواد غذایی مانند چیپس و پفک  تبلیغ میشود به کودک یادآوری نمایید که منظور خوردن آنها بعضی وقتها است و نه همیشه.

20  – خوردن انواع هله هوله را مطلقا حذف نکنید بلکه با ایجاد فرهنگ لازم در بین کودکان خود ، بعضی وقتها به آنها اجازه انتخاب بدهید. مثلا ماهی یکبار یا 15 روزی یکبار یا فقط برای امشب. این گونه مواد غذایی را در حجم کم و در بسته بندی های کوچک خریداری کنید.

21  – انواع فست فود کمتر دارای مواد غذایی بدرد بخور هستند مگر آنهایی که دارای سبزیجات بیشتری میباشند و در مراکز مجاز تهیه میشوندو یا بوسیله مادر در خانه تهیه میگردد. توصیه میشود بیشتر از هر 2 ماه یکبار استفاده نشود. آنهم در ناهار بهتر است و یا اول شب تا اگر مشکل گوارشی برای کودک رخ داد کار به نصف شب نکشد و توان رفتن به مدرسه فردا را داشته باشد.

22  – فست فودها دارای انرژی بالا و فوق العاده چرب هستند و در خرید آنها برای کودکان چاق جدا باید حساسیت به خرج داد. ( توصیه بر این است که خرید نشود.)

23  – همیشه نوشته های روی مواد غذایی را بخوانید تا متوجه شوید چقدر مواد شیمیایی در آن ماده غذایی نهفته است. باشد تا روزی بیاید که در ایران هم میزان کالری نهفته در فست فود ها بر روی آنها نوشته شود.

24  – انواع بستنی دارای کالری های متفاوت هستند. در انتخاب آنها دقت کنید. در بستنی عامل های شیر ، شیر خشک ، چربی اشباع ، قند یا شکر ، خامه ، شکلات ، انواع مغزها ... عامل ایجاد انرژی هستند. معمولا کمترین انرژی مربوط به بستنی های میوه ای و بیشترین مربوط به انواع مگنوم ، سالار ، کیک بستنی و امثالهم میباشد.

25  – انواع کیک و بیسکویت ( خصوصا تردها) عامل مهم در ایجاد پوسیدگی دندان است. اگر برای  مدرسه کودک در نظر میگیرید در کنار آن شیر یا یک عدد سیب هم بگذارید .

26  – به کودک یاد بدهید بعد از خوردن میان وعده دهان خود را بشوید . ( در دهان خود آب بگرداند. )

27  – نخ دندان را به کودک آموزش دهید و به طور خانوادگی و همزمان از آن استفاده کنید.

28  – انواع آبنبات ، تافی ، شکلات و شیرینی جز انرژی حاصل از قند و شکر ماده غذایی قابل توجهی در خود ندارد. یکی از عوامل قابل بحث در ایجاد چاقی و پوسیدگی دندان کودکان این عوامل میباشد.

29  – تا یکساعت قبل از خوردن وعده غذای اصلی کودک از دادن هر نوع ماده غذایی به کودک اجتناب کنید تا کودکتان غذای خود را با ولع بخورد.

30  – غذای کودک را به موقع آماده کنید تا کودک گرسنگی زیاد نکشد و متوسل به ماده غذایی دیگری نگردد.

31  – غذای کودک را از قبل پیش بینی کنید و نظر او را دراین خصوص جویا شوید و در صورتیکه امکان تهیه غذای مورد نظر کودک نیست حتما توجیه منطقی ارائه دهید.

32  – فرهنگ استفاده از آبزیان(ماهی و میگو) را در بین خانواده و خصوصا کودکانتان ایجاد کنید . فراموش نکنید این مواد دارای پروتیین و عامل امگا 3 است که در افزایش هوش کودک بسیار تاثیر گذار است.

33  – بازیهای بدنی (و ورزش) عاملی مهم در ایجاد اشتها در کودکان است. برای بازی با کودکان وقت بگذارید و سر آنها را با سی دی کارتون و بازی های کامپیوتری گرم نکنید.

34  – در صورتیکه کودک شما چاق است سعی کنید از مواد غذایی کم کالری ( کم چربی و کم شکر) استفاده کنید.

35  – یکی از دلائل بهانه گیری کودکان بر سر سفره سیر بودن و یا کم اشتهایی کودک است . با تنظیم زمان میان وعده ها و زمان بازیهای بدنی اشتهای لازم را در کودک ایجاد کنید.

36  – مسواک زدن را دربین کودکان خود یک فرهنگ کنید و روش صحیح آن را آموزش بدهید. بدین ترتیب هزینه دندان پزشکی را صرف آموزش کودک خود کنید.

37  – میوه ها دارای  انواع ویتامین و املاح مورد نیاز رشد و نمو کودک هستند و کودک بصورت روزانه به 2 تا 3 نمونه (واحد ) از آنها نیاز دارد.

38  – آب میوه دارای ارزش غذایی کمتری از خود میوه است ولی در صورت استفاده از آن از اضافه کردن شکر به آب میوه خود داری کنید.

39  – میوه های فصل به دلیل داشتن مجموعه ویتامین های کامل تر (خصوصا ویتامین سی) دارای ارزش غذایی بیشتری نسبت به سایر میوه ها می باشد .

40  – سعی کنید از تمام انواع میوه ها برای تغذیه کودک استفاده کنید.

41  – تخم مرغ یکی از بهترین غذا ها برای تغذیه کودک خصوصا در صبح است. نوع پخت آن را به انتخاب کودک بگذارید.

42  – سفیده تخم مرغ دارای پروتیین بسیار خوب و زرده آن مملو از چربی و ویتامین های محلول در چربی و املاح است. کودک را تشویق به خوردن هر دوی آنها کنید.

43  – در صورتیکه کودک شما چاق است برای او تخم مرغ آب پز بگذارید .

44  – انواع سالاد متشکل از سبزیجات و میوه ها را در سفره عصرانه و غذای کودک قرار دهید.

45  – از تمیزی و پاکیزه گی سبزیجات قبل از استفاده اطمینان حاصل کنید .

46  – سبزی خوردنی یک ماده غذایی سنتی است که دارای منفعت بسیار میباشد. انواع ویتامین و املاح معدنی در این نوع ماده غذایی به وفور وجود دارد . آن را بر سر سفره قرار دهید و کودک را تشویق به خوردن سبزی نمایید.( تزیین سبزی و سالاد بسیار مهم است)

47  – شیر های ساده بدون مواد اضافی بهتر از شیر های میوه ای و کاکائو است.

48  – تا جای امکان شیر را شیرین نکنید و به شیر جز خامه و عسل چیزی اضافه نکنید.

49  – شیر دارای پروتیین ، املاح و ویتامین های خوبی برای رشد و نمو کودک است.

50  – کره و خامه و سر شیر جایگاه خوبی در سفره غذایی صبحانه دارد ولی اگر کودک شما چاق است از آن کمتر استفاده کنید.

51  – انواع ماست و شیر (از نظر میزان چربی) را با توجه به وزن کودک انتخاب کنید.

52  – در صورتیکه کودک شما لاغر و یا چاق است ابتدا با مراجعه به پزشک متخصص علت را جویا شوید و سپس به کارشناسان تغذیه مراجعه کنید.

53  – غذا های سرخ کردنی با زندگی امروزی همخوانی چندانی ندارد. به مرور زمان این روش پخت را از فرهنگ غذایی خارج کنید.

54  – خوردن هویج و سیب درختی را در بین کودکانتان ترویج کنید . این دو ماده غذایی مملو از ویتامین و املاح مورد نیاز رشد و نمو کودک است.

55  – عسل بهتر از مربا است . آن را در سفر غذایی صبحانه قرار دهید.

56  – خوردن انواع حبوبات بهمراه غلات و سبزیجات را فراموش نکنید و آن را در برنامه غذایی هقته خود قرار دهید.( لوبیا پلو ، سبزی پلو ، ماکارونی با خلال هویج و سبزی و ...)

57  – کودکان رفتار ما را بر سر سفره زیر نظر دارند . در صورتیکه از غذایی خوشمان نمی آید هیچوقت بر سر سفره آن رابیان نکنید.

58  – بهترین روش پخت از دیدگاه تغذیه ابتدا کبابی سپس آب پز و بخار پز و خورشتی و در انتها سرخ کردن است.

59  – از اسنک و دستگاه آن برای تهیه یک میان وعده سالم برای مدرسه و نیم روز کودک استفاده کنید.

60  – همیشه به محتوای ماده غذایی که میخورید توجه کنید و این امر را به کودکان خود به زبان کودکانه آموزش دهید.

61  – بهترین نوشیدنی دوغ است. ولی نه با غذاهای دارای گوشت قرمز. بهترین نوشیدنی برای این نوع غذا ها سالاد است.

62  – نوشابه ها را از سبد غذایی خانواده خارج کنید و یا مصرف آن را بشدت کم کنید.

63  – به جای استفاده از نوشابه های گازدار و غیره ، از آب میوه خانگی ، شربت آبلیموی خانگی با شکر کم و دوغ و یا انواع عرقیات استفاده کنید(کم شکر).

64  – مواد  غذایی که برای سلامت خانواده خوب نیست به سرعت از خانه خارج کنید تا وسوسه نشوید و مجبور نباشید بهانه گیری کودک را تحمل کنید.( خصوصا شیرینی های  قنادی و ... که مهمانان هدیه میآورند)

65  – هنگام رفتن به خانه عزیزان و دوستانتان به جای بردن انواع چیپس و پفک و لواشک غیره برای کودکان ، انواع شیر ، بستنی دانه ای (لیوانی یا چوبی) یک بسته ژله و یا میوه مثلا موز هدیه ببرید.

66  – در مهمانی ها و ضیافت های خارج از خانه و هنگام رفتن به پارک ها و غیره به گونه ای  با کودکتان ( در صورتیکه لاغر ویا چاق است ) در مورد غذا صحبت نکنبد که وی حس کند با دیگران تفاوت دارد.

67  – فراموش نکنید هر نوع تغییر در فرهنگ غذایی و یا روشهای غذا و تغذیه کودک  مستلزم زمان و صرف انرژی میباشد.

68  – روشهای صحیح غذا خوردن را در بین سایر کودکان و نزدیکان ترویج کنید ولی آن را به خانواده ها و کودکان دیگر اجبار نکنید. به هر حال این قانون خانه شما است و مطلع کردن دیگران و بهره گیره جامعه از تغذیه صحیح مشمول زمان خواهد بود.

69  – هنگام خرید مواد غذایی برای کودک خود به تاریخ تولید و انقضا آن توجه کنید.

70  – از خرید مواد غذایی خارجی مانند تنقلات که نوشته های روی آن قابل خواندن نیست خود داری کنید.

71  – قبل از بردن کودک به مغازه در مورد مواد غذایی غیر مجاز با او شرط کنید و به روش صحیح از خرید این گونه مواد غذایی شانه خارج کنید.

72  – در صورتیکه کودک غذایی را نخورد ( بهانه گیری یا بد غذایی ) آن را برای وعده بعدی بردارید و از پخت غذای دیگر یا جایگزین آن خود داری کنید . تا وعده دیگر نباید ماده غذایی در دسترس باشد.

کودکان,روانشناسی,کودک, بچه,فرزند,فرزندان,چطور,چگونه,کودک باهوش,کودک زیبا,فرزندباهوش,فرزندزیبا

نظرات بییندگان :