بهترین راهکار عملی برای جلوگیری از تهوع در دوران بارداری

بهترین راهکار عملی برای جلوگیری از تهوع در دوران بارداری

جلوگیری از تهوع در دوران بارداری یکی از سئوالهای اغلب مادران باردار است.اما وجود تهوع و استفراغ در بارداری‌های قبلی، سابقه استعداد به بیماری حرکت و استعداد ژنتیکی و خانوادگی تهوع ...

جلوگیری از تهوع در دوران بارداری

جلوگیری از تهوع در دوران بارداری

در بارداری‌های دو قلو یا چند قلو که این تهوع، شدیدتر است؛ علت ممکن است مقادیر بالاتر هورمون‌های جفتی یا هورمون‌های دیگر در بدن باشد. البته این مساله قطعی نیست و بعضی زنان که بارداری دوقلو یا چند قلو دارند اصلاً تهوع ندارند. اما وجود تهوع و استفراغ در بارداری‌های قبلی، سابقه استعداد به بیماری حرکت و استعداد ژنتیکی و خانوادگی تهوع بارداری، شیوع آن را بیشتر می‌کند.

 آیا این تهوع روی جنین هم اثری دارد؟

تهوع خفیف و استفراغ گهگاهی که معمولاً در بیماری صبحگاهی وجود دارد تا زمانی که مادر غذا را تحمل کند و مقادیر زیاد مایعات بنوشد، تهدیدی برای سلامت جنین نیست. از این گذشته، جنین در عمده زمان 3ماهه اول آن‌قدر کوچک است که به کالری چندانی نیاز ندارد.

جلوگيري از تهوع دوران بارداري

۷ راهکار برای کاهش تهوع در بارداری
زنجبیل تازه یک درمان جایگزین برای انواع تهوع است.

ترجمه: مریم هرندی

۱. غذاهایی را بخورید که با حالت تهوع مقابله می کنند! غداهایی که مواد مقوی و کالری مورد نیاز شما را در دوران بارداری تامین میکنند، میتوانند تهوع صبحگاهی را نیز کاهش دهند. اگر تغذیه شما مانند اوایل بارداری نیست نگران نباشید، بسیاری از زنان باردار در سه ماهه ی اول بارداری مواد غذایی محدودی را میتوانند بخورند.


نشاسته موجود در غلات سبوس دار و حبوبات، اسید دستگاه گوارش را کاهش داده و حالت تهوع را کاهش میدهد. ترکیب کربوهیدرات های پیچیده با پروتئین بدون چربی به منظور افزایش انرژی، ممکن است وضعیت شما را بهبود بخشد. نمونه هایی از غلات کامل عبارتند از: نان گندم کامل و ذرت. نمونه هایی از حبوبات شامل: لوبیا و نخود. پروتئین بدون چربی می تواند شامل مواد جایگزین گوشت یا هر برش گوشت و یا مرغ  که چربی کمی داشته باشد.

زمانیکه معده شما تحمل غذای دیگری را ندارد کراکر شیرین میتواند آنرا تسکین دهد. زنجبیل تازه یک درمان جایگزین برای انواع تهوع است. ریشه زنجبیل را رنده کرده و آن را به چای یا آب معدنی خود اضافه کنید. همچنین می‌توانید شیرینی با طعم زنجبیل بپزید. اگر آبنبات یا شیرینی زنجبیلی را از فروشگاه تهیه میکنید توجه داشته باشید از طعم دهنده های طبیعی استفاده کرده باشند.

۲. وعده و میان وعده های کوچکی تهیه کرده و به تناوب آنها را مصرف کنید.


گرسنگی ممکن است باعث حالت تهوع شود، بنابراین سعی کنید قبل از آنکه گرسنه شوید یا همان زمانیکه گرسنه شدید غدا میل کنید.

پرخوری نکنید. زمانیکه سیر شدید دست از غدا خوردن بکشید، صبر کنید تا دوباره گرسنه شوید سپس غدا بخورید.

۳. از خوردن غذاهایی که باعث حالت تهوع می شود اجتناب کنید.


این غذاها شامل: غذاهای چرب، غذاهای ادویه دار و غذاهایی با بو و رایحه ی قوی میباشند. ممکن است در اوایل بارداری خوردن بعضی از غذاهایی که قبلا از آنها لذت میبردید برایتان اشتها آور نباشد. از خوردن غداهاییکه فکر کردن به آنها و بو کردنشان باعث حالت تهوعتان میشود اجتناب کنید.

به هیچ عنوان در زمان بارداری الکل مصرف نکنید، علاوه بر امکان به وجود آمدن نقص در جنین باعث حالت تهوع هم می‌شود.

۴. در طول روز حداقل ۱.۴ لیتر آب بنوشید، علاوه بر اینکه مانع کم آبی بدن می شود از استفراغ کردن نیز جلوگیری می کند.


اگر غذاها برایتان اشتها آور نیستند در بین روز مقداری آب بنوشید. استفاده از آب معدنی بهتر از آب معمولی است.

۵. هر زمان بر محیط خود کنترل داشتید عواملی که باعث حالت تهوع می شوند را رفع کنید. از عطر، شمع و پاک کننده های خانگی که باعث تهوع می‌شوند اجتناب کنید. دیگر عوامل محیطی که ممکن است نیاز به تنظیم شدن داشته باشند عبارتند از درجه حرارت اتاق، نور و کیفیت هوا.


۶. حداقل ۸ ساعت در طول شب بخوابید و هر زمان که خسته شدید استراحت کنید. هر زمان بدنتان به دلیل خستگی ضعیف شد تسلیم حالت تهوع می‌شود.


۷. ویتامین های دوران بارداری را همراه غذا و مقدار زیادی آب بخورید. مواد مغذی موجود در ویتامین ها ممکن است سیستم دستگاه گوارش را به هم ریخته و حالت تهوع را بدتر کند. اگر با وجود خوردن ویتامین ها به همراه غدا، هنوزهم معده تان اذیت می‌شود از دکترتان بخواهید ویتامینی حاوی مواد مغذی کمتری برای شما تجویز کند.


منبع: wikihow.com

نظرات بییندگان :