بارداری و بوی غذا => حالت تهوع و ویار بارداری را چگونه باید از بین برد؟

بارداری و بوی غذا => حالت تهوع و ویار بارداری را چگونه باید از بین برد؟

بابایی درمان تهوع و استفراغ دوران بارداری را نیز در بیشتر کردن تعداد وعده‌های غذایی و کاهش حجم غذا در هر وعده و همچنین کم کردن مصرف حجم مایعات دانست....

بارداری و بوی غذا

بوی غذا در بارداری, ویار بارداری, تهوع بارداری

بارداري وضعيتي است كه براي رشد جنين نياز خانم باردار به مواد مغذي افزايش مي‌يابد.يا حتي با خوردن مواد غذايي دچار عوارضي مي شود كه بايد براي پيشگيري از آنها به چند نكته توجه داشته باشد: 

حالت تهوع 
سه ماه اول بارداري، حالت تهوع واستفراغ بخصوص درهنگام صبح شايع تر است . استفراغ و تهوع شديد اوايل بارداري با كمبود حاد انرژي و پروتئين همراه مي شود . راهكارهاي مناسب براي برطرف كردن آن به قرار زيراست : تازه بودن هواي اتاق ، جلوگيري از هر نوع بو ، خوردن غذاهاي سرد، آهسته بلند شدن از رختخواب ، گذاشتن كمي بيسكويت خشك د ردهان قبل از بر خواستن از رختخواب ، مصرف نمودن شش وعده غذا بجاي سه وعده ، پرهيز از غذاهاي پر چربي و ادويه دار و نفاخ و غذاهاي برطرف كننده تهوع؛ آب ميوه ، نوشابه گاز دار ، دوغ ، لواشك ، آلو يا آلبالو ، نان خشك و آبليمو هستند. شما بايد دراين مدت از گرسنگي اجتناب كنيد و از مصرف آشاميدني ها با غذا و غذاهاي سرخ كرده پرهيز كنيد. 

ترش كردن يا سوزش معده: 
اين حالت در ماههاي آخر پس از صرف غذا ايجاد مي شود و راه حل آن افزايش تعداد وعده هاي غذا ، پوشيدن لباسهاي گشاد و آهسته جويدن غذاست . زنان باردار در ماههاي آخر پس از صرف غذا نبايد دراز بكشند. 

يبوست: 
مشكلات دفعي دراواخر دوره بارداري مشاهده مي شود و بيشتر به علت كاهش فعاليت فيزيكي و بزرگ شدن رحم وجنين است . از اين رو مصرف مايعات زياد ، غذاهاي غني از فيبر مثل سبزيجات خام ، ميوه هاي خام و نانها ي سبوس دار (سنگك و جو) و همچنين مصرف آلو ، انجير و ديگر خشكبار خيس خورده مفيد است. همچنين پياده روي براي برطرف كردن اين حالت مؤثر است. 
بيماري هايي مانند بيماري قند دوران بارداري و فشار خون دوران بارداري امكان دارد بوجود آيد كه بايد تحت نظر پزشك و متخصص درمان شوند. 

آنچه مادر بادار نبايد مصرف كند: 
كافئين :نوشيدني هاي كافئين دار مانند چاي ، قهوه ونوشابه هاي كوكا با يد به ليوان در روز محدود شوند. زيرا مي توانند موجب تولد نوزاد كم وزن تا نوزاد با عوارض عصبي شوند. دم كرده هاي گياهي ( مانند چاي نعناع و يا گل گاو زبان ) كه اغلب جانشين نوشيدني هاي كافئين دار مي شوند، گاهي اثرات جانبي مانند حالت تهوع و استفراغ بوجود مي آورند كه درزنان باردار بايد با احتياط مصرف شوند. 

الكل : 
مصرف الكل در هنگام با رداري با افزايش خطر تولد نوازد كم وزن و يا بروز سندرم الكلي جنين همراه است. 

شكلات : 
شكلات علاوه بر اينكه مقداري كمي كافئين دارد ، حاوي تئوبروميد نيز مي باشد كه شبيه كافئين است . بنابراين مصرف شكلات بايد محدود شود. 

زنان بارداری که تهوع دارند، صبح‌ها لیموی تازه بو کنند
یک کارشناس تغذیه ورژیم درمانی معتقد است: مصرف به اندازه از همه گروه‌های غذایی، نیاز یک زن باردار را تامین می‌کند و هیچ نیازی به مصرف انواع و اقسام مولتی ویتامین‌ها و مکمل‌ها نیست.

فرزاد بابایی در گفت وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، درباره نکات تغذیه‌ای که زنان باردار باید رعایت کنند، اظهار کرد: تغذیه سالم و دریافت کافی همه گروه‌ها از جمله املاح، ویتامین‌ها و درشت مغذی‌ها مانند پروتئین و کربوهیدرات و ... قبل از بارداری و تشکیل یک جنین سالم ضروری است.

وی سموم، گازهای سمی دی اکسید و مونواکسید کربن، نیکوتین، الکل، فلزات سنگین، کافئین و ... را از جمله موادی دانست که تاثیر منفی بر روی لقاح و تشکیل جنین می گذارند.

به گفته این کارشناس تغذیه، چاقی مادر نیز از جمله عوامل تهدید کننده نوزاد است و برای خود مادر نیز فشارخون، دیابت بارداری و مشکلات حین زایمان را به دنبال خواهد داشت.

بابایی خاطرنشان کرد: سوء تغذیه در دوران بارداری نیز باعث تولد نوزان با وزن کم و یا سقط جنین خواهد شد.

وی افزود: وقتی که جنین تشکیل می‌شود راهی جز تغذیه از خون مادر ندارد در نتیجه دریافت همه مواد غذایی از همه گروه‌ها برای سلامت مادر و سلامت جسمی و حتی روحی جنین لازم است.

این کارشناس تغذیه با تاکید بر اینکه زنان باردار نباید به دستورالعمل‌های سنتی اطرافیان برای افزاییش وزن و استفاده از مواد پرکالری میان تهی توجه کنند، یادآوری کرد: استفاده از مولتی ویتامین ها نیز برای زنان بادار توصیه نمی‌شود و اکثر مواد مورد نیاز آنها از طریق استفاده از منابع غذایی طبیعی تامین خواهد شد به جز آهن و اسید فولیک که بهتر است خانم‌ها قبل از بارداری نسبت به مصرف آن اقدام کنند.

بابایی درباره انرژی مورد نیاز خانم‌های باردار هم گفت: در سه ماهه اول بارداری نیازی به کالری اضافه نیست و در سه ماهه دوم نیاز مادر به حدود 340 تا 360 کالری افزایش می‌یابد که از طریق یک لیوان شیر و دو تکه نان تامین خواهد شد اما در سه ماهه سوم بارداری نیاز به کالری از این میزان هم فراتر می رود.

وی رژیم غذایی در زنان باردار را ممنوع اعلام کرد و ادامه داد: این کار باعث تاثیر منفی بر روی مغز جنین می‌شود.

به گفته این کارشناس تغذیه، فعالیت بدنی نیز باید تا آخرین روزهای بارداری ادامه داشته باشد.

بابایی اظهارکرد: خانم های باردار می توانند برای تامین کلسیم از شیر و لبنیات، برای آهن از جگر، تخم مرغ و عدس و برای فسفر از گردو و ماهی استفاده کنند.

این کارشناس تغذیه در خصوص افرادی که در دوران بارداری دچار ورم دست و پا می شوند، خاطرنشان کرد: مصرف نمک به هیچ عنوان برای این افراد توصیه نمی‌شود زیرا مسمومیت را به همراه خواهد داشت.

بابایی درمان تهوع و استفراغ دوران بارداری را نیز در بیشتر کردن تعداد وعده‌های غذایی و کاهش حجم غذا در هر وعده و همچنین کم کردن مصرف حجم مایعات دانست.

وی افزود: توصیه می‌شود برای کاهش تهوع خانم‌های باردار هر روز صبح یک لیموی تازه را بو کنند.

به گفته این کارشناس تغذیه برای پیشگیری از سوزش سردل و رفلاکس نیز زنان باردار باید از خوردن آب با غذا و خوابیدن بلافاصله بعد از غذا پرهیز کنند و برای جلوگیری از یبوست نیز آلو و انجیر بخورند.

بابایی همچنین از زنان باردار خواست تا به توصیه‌های عامه مردم برای تغییر رنگ چشم و رنگ موی نوزاد خود توجه نکنند.

وی به زنان شیرده توصیه کرد: این افراد باید از ورزش شدید و رژیم گرفتن پرهیز کنند زیرا ورزش شدید موجب وارد شدن اسید لاکتیک به درون شیر و ترش شدن مزه آن می شود.

این کارشناس تغذیه معتقد است: کاهش وزن در زنان شیرده باید تنها نیم کیلو در هفته و تخت نظر پزشک باشد.

بابایی گفت: زنان شیرده ممکن است با کمبود روی مواجه شوند که می‌توانند این کمبود را از روش طبیعی و با مصرف جگر، قلوه و گوشت جبران کنند.

منابع: ایسنا - نی نی سایت

بازنگری و نشر : گروه سلامت سایت کودکان ما

نظرات بییندگان :