بارداری هفته به هفته =>هفته دهم بارداری

بارداری هفته به هفته =>هفته دهم بارداری

در هفته دهم بارداری به تدریج استخوانها جای غضروفها را میگیرند ، جنین شما میتواند دست و پاهای خود را تکان دهد و این حرکات در سونو گرافی به راحتی قابل مشاهده هستند

بارداری هفته دهم

هفته دهم بارداری

در هفته دهم بارداری به تدریج استخوانها جای غضروفها را میگیرند ، جنین شما میتواند دست و پاهای خود را تکان دهد و این حرکات در سونو گرافی به راحتی قابل مشاهده هستند ، به نحوی که جنین دست خود را از آرنج خود خم میکند .

در این هفته گرچه دستگاه تناسلی در حال رشد و تکامل است ولی هنوز برای تعیین جنسیت جنین اندکی زود است.


هفته دهم حاملگی

شکل جنین در هفته دهم حاملگی 


پلکهای چشم او در حال شکل گیری است و تا هفته 27 به همین حالت باقی می ماند . برای دنبال کردن قد و وزن او از این به بعد میتوانید از شکلها کمک بگیرید

مجددا پیشنهاد میکنم از نمایی عقب تر فرزند خود را تصور کنید برای این کار کافیست به اشکال زیر توجه کنید

وضعیت جنین در هفته دهم :

وزن جنین هم اکنون حدود 4 گرم بوده و طول جنین از نوک سر تا دنبالچه 3 تا 4 سانت است.
گوشها از طرفین سر به فسمت جلوتر صورت نزدیک می شود.
استخوانها جایگزین غضروف می شود.
کام و سقف دهان د تشکیل می شود.
معده در محل نهایی خود قرار می گیرد .
جوانه های چشایی زبان شروع به تشکیل شدن می کند.
عضلات گردن تشکیل می شود.
در جنین مونث کلیتوریس تشکیل شده و در مذکر بیضه ها شروع به نزول میکند.
دو لوب ریوی به تعدا زیادی توبول گسترش می یابد. (برونشیول)
دیافراگم شروع به جدا کردن قب و ریه ها از معده می کند.
در ماه دوم ، بچه شما به سرعت رشد می کند و میزان امید شما بسیار بالاست. حالا زمان آن است که بین احساس ناراحتی ناشی از افزایش هورمونها تعادل برقرار کنید با علم به اینکه ارزش آن را دارد که در پایان دوره بارداری فرزندتان را در اغوش می گیرید.

کودک شما بحرانی ترین مرحله رشد خود را پشت سر گذاشته است. اکنون مرحله موسوم به دوره جنینی آغاز شده است، که در این مرحله، بافتها و اندامهای بدن او به سرعت رشد کرده و کامل می شوند. اکنون اندامهای حیاتی او شامل کبد، کلیه، روده ها، مغز و ریه ها در محل خود قرار داشته و در حال آغاز کردن فعالیت خود هستند؛ هر چند این اندامها در ادامه دوران حاملگی به رشد خود ادامه می دهند. کبد او به ساختن گلبولهای خونی مشغول است و دیگر به کیسه زرده که قبلا این سلولها را تامین می کرد نیازی نیست و این بافت به تدریج از بین می رود.
در سه هفته آینده، بیشتر از دوبرابر خواهد شد و به حدود 7.5 سانتی متر خواهد رسید. سر او در مقایسه با چند هفته قبل نسبتا کوچکتر است، اما هنوز هم تقریبا نیمی از طول بدن او را تشکیل می دهد. پیشانی او موقتا مغز در حال رشد او را به صورت متورم در بر گرفته و جلوتر از سر او قرار دارد؛ پیشانی او در آینده عقبتر خواهد رفت و ظاهر کودک شما به یک انسان کامل شبیه تر خواهد شد. هر روز جزئیات بیشتری بر روی بدن او ظاهر خواهند شد: ناخنهای انگشتان دست و پا، و موهایی شبیه به کرک هلو. انگشتان او اکنون کاملا از یکدیگر جدا شده اند؛ بازوها در محل آرنجها خمیده شده و انحنای کمی پیدا کرده اند؛ دستانش از مچ خم شده و روی قلبش قرار گرفته اند؛ پاهای او بزرگتر شده اند؛ و احتمالا پاهای او به اندازه ای بزرگ شده اند که بتوانند در جلوی بدن او به یکدیگر برخورد کنند. او مشغول بلعیدن مایع آمنیوتیک بوده و با پاهایش لگد می زند!
اگر قادر بودید کودک خود را در این هفته نگاه کنید، می توانستید شکل کلی ستون فقرات او را از زیر پوستش که به کلفتی یک کاغذ پوستی است ببینید. اعصاب او از طرف نخاع در حال شکل گیری می باشند.


بارداری هفته دهم

 عکس جنین در رحم شما در  هفته دهم حاملگی

وضعیت مادر در هفته دهم :

 اکنون اندازه رحم شما دوبرابر شده است. قبل از حامله شدن، رحم شما به اندازه یک گلابی بود. در این هفته، اندازه آن در حدود یک گریپ فروت می شود. در معاینه بعدی توسط پزشک، ممکن است بتوانید به کمک گوشی طبی که پزشک بر روی شکم شما حرکت می دهد، صدای ضربان قلب تند کودک خود را بشنوید. برخی از خانمها می گویند که صدای قلب کوچک کودکشان شبیه به صدای اسبهایی است که چهار نعل می دوند و شنیدن این صدا برای اولین بار، یکی از بهترین لذتهای سه ماهه اول حاملگی است.

نکته قابل توجه اینکه برای اندازه گیری قد جنین از اصطلاحی به عنوان CRL یا crown rump length  استفاده میشود که عبارت است از: قد جنین که از سر تا قسمت باسن او اندازه گیری میشود و دلیل آن این است که در طول بارداری جنین بصورت خمیده است و نمیتوان قد واقعی او را اندازه گیری نمود 

حالت اندام شما نیز در این هفته چیزی شبیه به شکل زیر است

حاملگی هفته دهم

تصویری از اندام مادر  در  هفته 10 بارداری

توصیه های هفته دهم بارداری

بستگی به قابلیت بدنی خود، می توانید در دوران حاملگی خود، فعالیتهای متنوعی را انجام دهید. شنا و پیاده روی بهترین انتخابها برای کل نه ماه حاملگی هستند. ورزش میزان کشیدگی طبیعی، قدرت و استقامت عضلات را ارتقا می دهد. این موارد می توانند به شما در تحمل وزن اضافی دوران حاملگی کمک کنند، شما را برای فشار فیزیکی زایمان آماده کرده و پس از زایمان، بازگشت اندام شما به حالت طبیعی را آسانتر کنند. متاسفانه، دلیلی در دست نیست که نشان دهد تمرینات ورزشی منظم، طول زایمان را کاهش می دهند.

هفته 1

هفته 2

هفته 3

هفته 4

هفته 5

هفته 6

هفته 7

هفته 8

هفته 9

هفته 10

 

هفته 11

هفته 12

هفته 13

هفته 14

هفته 15

هفته 16

هفته 17

هفته 18

هفته 19

هفته 20

هفته 21

هفته 22

هفته 23

هفته 24

هفته 25

هفته 26

هفته 27

هفته 28

هفته 29

هفته 30

هفته 31

هفته 32

هفته 33

هفته 34

هفته 35

هفته 36

هفته 37

هفته 38

هفته 39

هفته 40


نظرات بییندگان :