بارداری ماه به ماه => بارداری ماه نهم

بارداری ماه به ماه => بارداری ماه نهم

وضعیت جنین و مادر در ماه نهم بارداری ، بررسی ادعیه و دعاهای وارد شده در ماه نهم حاملگی و نیز تغذیه ، مراقبتهای ماه نهم و جدول رشد جنین و مادر در ماه نهم بارداری

هفته 1

هفته 2

هفته 3

هفته 4

هفته 5

هفته 6

هفته 7

هفته 8

هفته 9

هفته 10

 

هفته 11

هفته 12

هفته 13

هفته 14

هفته 15

هفته 16

هفته 17

هفته 18

هفته 19

هفته 20

هفته 21

هفته 22

هفته 23

هفته 24

هفته 25

هفته 26

هفته 27

هفته 28

هفته 29

هفته 30

هفته 31

هفته 32

هفته 33

هفته 34

هفته 35

هفته 36

هفته 37

هفته 38

هفته 39

هفته 40

حاملگی ماه به ماه => حاملگی ماه نهم

حاملگی ماه به ماه بارداری ماه نهم

سه ماه سوم بارداری => ماه نهم بارداری

   
در آخرین ثلث ، بسیاری از مشکلاتی که قبلاً داشتید دوباره ظاهر می شوند . دوباره شدیداً احساس خستگی ، تحریک پذیری و ناراحتی می کنید . فشار رحم بر روی مثانه باعث تکرر ادرار می شود و از طرف دیگر فشار رحم به قفسۀ سینه ، تنفس را مشکل می سازد و کمی سخت تر به این طرف و آن طرف حرکت می کنید . ممکن است دچار یبوست ، سوزش سر دل و سوءهاضمه شوید ، پاهای شما ممکن است متورم شده و رگهای واریسی روی ساق و ران پاهایتان مشخص شوند ، احتمال دارد از بواسیر (همورویید) رنج ببرید .

برای حل مشکل یبوست نکات زیر را رعایت کنید :

      روزانه 2-3 لیتر آب و مایعات مصرف کنید (یک لیتر به اندازۀ 4 لیوان است ).
     ورزش کنید .
  غلات ، سبزیجات و میوه های فراوان مصرف کنید ( آب میوه خیلی مؤثر نیست بجز آب آلو ) برگۀ هلو و آلو و انجیر خشک بسیار مؤثر هستند .
     از مصرف غذاهای چرب اجتناب کنید . بهتر است چای را هم از رژیمتان حذف نمایید .
     به محض احتیاج به اجابت مزاج ، به دستشویی بروید .
  یک قاشق غذاخوری اسپرزه در یک لیوان آب حل کنید و بنوشید و بلافاصله بعد از آن یک لیوان دیگر آب ساده میل کنید در صورتی که آب ساده پس از آن مصرف نشود ، یبوست شدیدتر می شود .
     برخی خانم ها مصرف آب داغ با کمی لیمو ترش تازه (بدون شکر ) را مفید گزارش کرده اند.
  طبق دستورات طب فشاری نقطه ای وسط فاصلۀ ناف و عانه ( ناحیه تناسلی ) پیدا کنید و به مدت 5 دقیقه فشارهای متناوب 10 ثانیه ای وارد نمایید .


برای کمک به هضم غذا و رفع مشکلات ناشی از سوءهاضمه مواردی که در سوزش سر دل و تهوع گفته شده رعایت کنید . همچنین یک قاشق چای خوری سرکه سیب را در آب حل کنید و در صورت تمایل ، برای خوشمزه کردن آن ، مقداری عسل به آن اضافه کنید .این محلول را بعد از هر وعده غذا میل کنید ، اسید آن معمولاً به هضم سریع تر غذا کمک می کند.

در صورتی که پاهای شما ورم کرده (و یا ورم عمومی دارید )، در مرحله اول که حتماً به ماما یا پزشکتان اطلاع دهید چون ممکن است فشار خونتان بالا رفته و مبتلا به پره اکلامپسی شده باشید . با این حال رعایت نکات زیر در کم کردن ورم مؤثر هستند :

    هر روز عصر برای مدت دو ساعت به سمت چپتان بخوابید تا جریان خون به کلیه ها افزایش یابد .
     غذاها و میوه هایی که به عنوان مدر( ادرار آور ) عمل می کنند مصرف کنید مانند مرکبات و زغال اخته .
     از غذاهای شور و یا شیرین دوری کنید ( نمک و شکر هر دو می توانند احتباس آب را زیاد کنند ).
    در صورتی که درد و واریس وجود ندارد می توانید ساق پاها را از مچ به طرف بالاماساژ دهید .


هموروئید یا بواسیر در واقع واریس وریدهای ناحیه مقعد می باشد . در صورتی که این مشکل برای شما پیش آمده در درجه اول به ماما یا پزشکتان اطلاع دهید و بعد مسائل زیر را رعایت کنید :

    هنگام اجابت مزاج بیش از حد به خودتان فشار نیاورید ، سعی کنید از یبوست اجتناب کنید .
  چای کیسه ای ( معروف به لیپتون ) را در آب گرم خیس کنید ، سپس آنرا در یک تکه پارچه و یا گاز تمیز بپیچید و روی محل بواسیر قرار دهید .
   یک تکه سیر پوست گرفته شده و یا سیب زمینی خام پوست گرفته شده را به شکل شیاف در مقعد قرار دهید تا التهاب آنرا کم کنید ( البته احتمالاً سیر باعث کمی سوزش خواهد شد ) .
    در وان یا تشت آب گرم بشینید ( مواظب درجه حرارت آن باشید ، نباید زیاد داغ باشد ) .
    غذاهای حاوی ویتامین C   مانند مرکبات مصرف کنید .
    سعی کنید همیشه به پهلو بخوابید تا از وارد آمدن فشار بیشتر به وریدهای مقعد جلوگیری شود .
    از ایستادن و نشستن به مدت طولانی خودداری کنید .
     می توانید از کیسۀ یخ و یا مقداری آب لیمو بر روی ناحیه استفاده نمایید .


به علت تغییرات هورمونی و شلی دیوارۀ وریدها ، احتمال بروز واریس در دوران بارداری بیشتر است . برای جلوگیری از بروز یا پیشرفت واریس در وریدهای پاها و حتی دستگاه تناسلی رعایت نکات زیر بسیار مؤثر می باشد :

    قبل از بلند شدن از رختخواب ، جوراب واریس پا کنید و هنگام استراحت ، پاهایتان را بالاتر از سطح بدنتان قرار دهید .
    چهار زانو ننشینید و لباسهای تنگ نپوشید .
    مصرف غذاهای غنی از ویتامین C و E می تواند دیواره های رگهایتان را تقویت کند . همچنین مصرف سیر مفید تشخیص داده شده است .
    در صورتی که درد و ورم در رگهای واریسی ایجاد شد حتماً به ماما یا پزشکتان مراجعه کنید ، می تواند علامت خطرناکی باشد !


در دوران حاملگی میزان عفونت مجاری ادراری  نیز بیشتر می شود . با رعایت نکات زیر از بروز آن جلوگیری کنید و در صورتی که برایتان پیش آمده ، از شدت آن بکاهید :

     مقدار زیادی آب بنوشید . آب مرکبات نیز مفید است . اما از نوشیدن چای و قهوه دوری کنید .
    بلافاصله قبل و بعد از نزدیکی ، ادرار کنید .
   در هر بار دفع ادرار ، مطمئن شوید مثانه شما کاملاً خالی شده است .
  شورت نخی بپوشید ، از پوشیدن شورتهای نایلونی و جوراب شلواری نایلونی خودداری نمایید . مقومت بدنتان را با مصرف رژیم کم شیرینی ، استراحت و آرامش ، بالا ببرید .


در هفته های آخر بارداری ، جهت آماده شدن برای زایمان ، جنین به طرف پایین نزول کرده و کمی وارد لگن می شود ( مخصوصاً شکم اولها ) .د این مرحله معمولاً با احساس راحتی بیشتری همراه است اصطلاحاً به آن سبک شدن می گویند . در این موقع راحت تر می توانید نفس بکشید ولی ممکن است فشار بیشتری در دستگاه تناسلی خود احساس کنید .

وضعیت مادر در ماه نهم بارداری

مادر :
مادر از لحاظ روحي آمادگي زايمان را دارد.
افزايش دفع ادرار.
بيشتر بايد استراحت كند.
دكتر بايد در جريان همه انقباضات قرار گيرد.
كودك :
داشتن شرايط كامل براي تولد.
ريه ها براي اينكه خودشان عمل دم و بازدم را انجام دهند آماده مي شوند.
چربي بدن حرارت را تنظيم ميكند.
سيستم ايمني براي مبارزه با عفونت آماده ميشود.

دعا های ماه نهم بارداری

ماه نهم:
* سوره والعصر و الذاریات رو تو نماز ظهر و عصر فراموش نکنیم.
* پنج‌شنبه‌ها سوره حج
* جمعه‌ها سوره فاطر

اعمال ماه نهم بارداری

اعمال روزانه:

۱-   هر روز ۱۷ صلوات (به نیت ۱۴ معصوم، انبیا و اولیا، شهدا و صالحین، صدیقین، ملائکه ی مقرب)

۲-   هر روز ۷۰ بار استغفار

۳-   هر روز ۱۰۰ بار لااله الا الله

۴-   هر شب سوره ی واقعه

۵-   هر روز ۷ عدد خرما، ۱۱ عدد فندق و ۲۱ عدد مویز

کباب و خرما زیاد تناول شود:
کباب برای رشد جنین و وزن گیری آن در ماه نهم توصیه می شود.
توصیه شده به زن باردار در آخرین ماه حاملگى خرما بدهید زیرا کودک او بردبار و پاکیزه خواهد شد . همچنین خرما برای افزایش هوش موثر است.
خداوند، در آیات قرآن، از میان انبوه میوه ها، خرمای تازه را برای مادر بارداری که در آستانه وضع حمل است بر می گزیند. مفسران از همین نکته قرآنی (سوره مریم) استفاده کرده اند که یکى از بهترین غذاها براى زنان بعد از وضع حمل، رطب (خرماى تازه ) مى باشد.
در نمازهای ظهر تلاوت سوره عصر و ذاریات:
از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم نقل شده است: هر کس سوره ذاریات را قرائت نماید عاقبت کار او به صبر و شکیبایی ختم خواهد شد و در روز قیامت همراه با یاران حق محشور خواهد شد.
می گویند: اگر سوره عصر را بر کسی که تب داشته باشد بخوانند تب او زائل گردد و اگر این سوره را بر فرد افسرده بخوانند از افسردگی بیرون آید.
امام صادق علیه السلام فرمودند کسی که سوره ذاریات را در شب یا روز بخواند، خداوند امور زندگیش را اصلاح و روزش را فراوان می گرداند.
از خواص سوره ذاریات سامان یافتن زندگی – ازدیاد روزی – رفع درد درون و سهولت زایمان   می باشد.
پنج شنبه ها سوره حج:
از خواص این سوره اهدای حسنات است.
جمعه ها سوره فاطر:
از خواص این سوره رفع بیماری سردرد است.
امام جعفر صادق (ع): در مصباح شیخ کفعمی روایت است هر کس در شب جمعه، سوره (سبا و فاطر) هر دو را قرائت کند، در حفظ و حمایت خداوند عالم باشد. هر کس در روز جمعه قرائت کند در آن  روز به او مکروهی نمی‌رسد و عطا می‌شود به او خیر و دنیا آنچه در قلب او خطور نکرده باشد.
پیاده روی روزانه جهت سهولت زایمان انجام شود .
هرروز شیر و خرما ، صبحانه با سوره دهر.
در تفسیر برهان روایتی نقل شده است که پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله فرمود:
باید اولین چیزى که زن زائو تناول می کند رطب باشد، بدرستى که خداوند عزّ و جلّ به مریم فرمود «وَ هُزِّی إِلَیْکِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ …»؛عرض شد: یا رسول اللّه اگر زمان رطب نباشد.[چه باید کرد] فرمود: هفت عدد خرماى مدینه، و اگر نباشد هفت عدد خرما از خرماى میوه‏جات شهرهاى خود، زیرا خداوند عزّ و جلّ فرموده به عزت و جلال و عظمت و رفعت خود قسم، زائویی که در روز تولد رطب میل کند، اگر پسری آورد، آن فرزند حلیم گردد، و اگر دختر باشد، او نیز حلیمه و بردبار خواهد بود.(تفسیر برهان، ذیل تفسیر آیه شریفه).
در روایت دیگر از حضرت علی علیه السلام نقل شده است که فرمود: بهترین غذاى زن باردار، خرماى تازه است و هیچ دارویى براى او بهتر از خرما مداوا نیست.[خصال صدوق، ص‏۶۳۷٫]
انشالله خدا به همه مادران فرزندانی سالم و صالح عطا کند.

ماه نهم بارداري چه كنيم؟ => مراقبتهای ماه نهم بارداری 

وضعيت جنین 

در شروع این ماه وزن جنین تقریباً دو و نیم کیلوگرم است. حالا دیگر جنین آنقدر بزرگ شده که بیشتر حجم رحم را اشغال کرده و جای زیادی برای حرکت و چرخش جنین وجود ندارد. با اینکه هنوز چهار هفته دیگر به زایمان باقی است اما جنین تقریباً به رشد نهایی خود رسیده است. 
وضعيت مادر 
کمی ورم کردن در خانم‌های حامله طبیعی است، اما اگر دچار سردرد شدید، تاری دید، افزایش ناگهانی ورم (بخصوص ورم صورت) در طی 2 یا 3 روز، درد شکم، تهوع، استفراغ و بی‌حالی شدید سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید. 
در این زمان انقباض‌های رحمی که معمولاً بدون درد هستند شدیدتر شده و ریتم خاصی هم ندارند. این انقباض‌ها باعث می‌شوند که بدن شما برای انقباض‌های اصلی در زمان زایمان آماده شود. توصیه می‌شود که مقاربت جنسی در این ماه صورت نگیرد.

تغذیه در دوران بارداری ماه نهم

ماه نهم؛تولد.
کباب گوشت شتربرای افرادطبع سردوتر،وکباب گوشت نربرای افرادسردوخشگ،کباب ماهی برای طبع دموی وگوشت شترتاسردی وخشگی آنرامیزان نماید.
خرما باشیردرشب  
پیغمبرصل الله علیه وآله: اطعموا المرئة فی شهرها الذی تلد فیه التمر«به زنی که ماه آخر وضع حمل اواست خرما (التمر) بدهید »
درمجموع ازاحادیث میتوان استنباط نمودکه غذاهای زنان حامله خونسازوکلسیم دار+غذاهای گرم وتراست که محیط رحم رامرطوب نگه دارندوکودک راخوش خلق وزیبانمایند.
گوشت نر- لوبیاها- جگر- کنجدازغذاهای گرم ترهستند
گلابی– انگور( که غذای دوره بارداری حضرت مریم ذکرشده در قرآن ) به – گیلاس ازمیوه های گرم و تر اند
شلقم ، لبو، قنبید ، کدوحلوائی ومسمائی نیزگرم و تر هستند
سبزی ومیوه ها وکره محلی وروغن زیتون برای پیش گیری ازیبوست افرادسوداوی دردوره حاملگی ضروری است.
سیب درختی رادرفرپخته ومیل شودنیزضدیبوست (خشگی مجاز)است.
پرهیزازغذاهای حاوی موادشیمیائی وامواج الکترومغناطیسی والکتروشیمیائی مانندامواج ماکروفر،لامپهای بزرگ کم مصرف ،گذاشتن موبایل نزدیک خودحین استراحت وآلودگی زیادهواوآلودگی صوتی لازم می باشند.
یکی ازویتامین هائی که ازابتدای دوره بارداری برای خانم هاتجویزمیشوفولیکداسید است فولیک اسیدیکی ازویتامین های گروه ب است
خبرگزاری ها20فروردین 88مصرف زیاد فولیک اسید راخطرناک اعلام کردند   
پژوهشگران هشدار دادند: هرچند مصرف فولیک اسید بسیار مفید است و مخصوصا برای زنان توصیه می‌شود اما باید توجه داشت که این ماده نیز اثرات مثبت و منفی را باهم دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که فولیک اسید خطر ابتلا به سرطان و نواقص مادرزادی را کاهش می‌دهد اما محققان آمریکایی هشدار دادند که این ماده درعین حال نیز می‌تواند باعث افزایش رشد تومورهای پیش سرطانی و سرطانی شود. محققان دریافته‌اند که فولیک اسید در واقع ویتامین 4B ساخت انسان است و این ویتامین در پیشگیری از نواقص عصبی مادرزادی و نیز سرطان روده و راست روده مفید است، اما آنها در عین حال هشدار دادند در کشورهایی که آرد سفید آنها با فولیک اسید، غنی سازی می‌شود مصرف اضافی این ویتامین در قالب قرص‌های مکمل خطرناک است و می‌تواند عوارض جانبی نامطلوبی را برای بدن در پی داشته باشد. برای مثال در افرادی که حامل تومورهای پیش سرطانی هستند افزایش مقدار فولیک اسید بیش از حد نیاز و طبیعی، خطر بروز و رشد سرطان را تشدید می‌کند

شکل جنین در ماه نهم بارداری

بارداری ماه به ماه حاملگی ماه نهم

اندازه جنین در ماه نهم بارداری

جدول رشد جنین قد و زن بارداری ماه به ماه

جدول رشد جنین قد و زن بارداری هفته به هفته

بارداری ماه سوم

بارداری ماه دوم

بارداری ماه اول

بارداری ماه ششم

بارداری ماه پنجم

بارداری ماه چهارم

 

بارداری ماه نهم

بارداری ماه هشتم

بارداری ماه هفتم

منابع:bardari.ir-saye-roshan.ir-روزنامه آفتاب- کتاب ریحانه بهشتی -


نظرات بییندگان :