بارداری ماه به ماه => بارداری ماه ششم

بارداری ماه به ماه => بارداری ماه ششم

وضعیت جنین و مادر در ماه ششم بارداری ، بررسی ادعیه و دعاهای وارد شده در ماه ششم حاملگی و نیز تغذیه ، مراقبتهای ماه ششم و جدول رشد جنین و مادر در ماه ششم بارداری

هفته 1

هفته 2

هفته 3

هفته 4

هفته 5

هفته 6

هفته 7

هفته 8

هفته 9

هفته 10

 

هفته 11

هفته 12

هفته 13

هفته 14

هفته 15

هفته 16

هفته 17

هفته 18

هفته 19

هفته 20

هفته 21

هفته 22

هفته 23

هفته 24

هفته 25

هفته 26

هفته 27

هفته 28

هفته 29

هفته 30

هفته 31

هفته 32

هفته 33

هفته 34

هفته 35

هفته 36

هفته 37

هفته 38

هفته 39

هفته 40

حاملگی ماه به ماه => حاملگی ماه ششم

ماه ششم بارداری ماه به ماه حاملگی

سه ماه دوم بارداری => ماه ششم بارداری

 
با ورود به سه ماهۀ دوم بارداری  ، حاملگی خانمها مشخص تر می شود چون جنین رشد کرده و شکم برجسته می شود . 
در این مرحله احتمالاً بدن زنان  به افزایش سطح هورمونها عادت کرده ، بنابراین دوباره انرژی قبلی خودشان را پیدا می کنید ، تهوع و استفراغ ها از بین می روند و همچنین با وجودی که پستانها باز هم بزرگ می شوند ولی دیگر حساس نیستند.
از آنجایی که از این زمان دندانهای شیری و دائمی جنین شروع به ساخته شدن و کلسیفیه شدن ( جمع شدن کلسیم در آنها و سفت شدن آنها ) می کنند و استخوانها نیز آهکی می شوند ، مصرف روزانه ۴-۳ لیوان شیر و سایر لبنیات توسط مادر نقش بسزایی در این امر مهم بازی می کند .

البته اگر هم مادر لبنیات را مصرف نکند ، معمولاً برای جنین اتفاقی نمی افتد ، چرا که او کلسیم مورد احتیاج استخوانها و دندانهایش را از کلسیم ذخیره شده در استخوانهای مادر تأمین می کند و احتمال دارد بعد ها مادر دچار پوکی و مشکلات استخوانی شود .
با بزرگ شدن رحم ، احتمالاً متوجه می شوید که مرکز ثقل بدنتان به طرف جلو متمایل شده بنابراین ممکن است با افزایش انحنای کمر ، از کمر درد شکایت داشته باشید ، پس باید مواظب وضعیت بدن خود مخصوصاً موقع نشستن و بلند کردن اشیاء باشید و دستورات زیر را برای رفع کمر درد بکار ببرید :
❀برای مدت زیادی روی پاهایتان نایستید .
❀هنگام ایستادن بهتر است چهار پایۀ کوچکی زیر یک پا بگذارید و مرتب پاها را عوض کنید .
❀از برداشتن اشیاء سنگین خودداری نمایید و توازن بار را در دو دستتان برقرار کنید ( یک بار سنگین را دو قسمت کنید و با دو دست نگه دارید ).
❀کفش پاشنه کوتاه بپوشید .
❀گن یا شکم بند حاملگی در رفع کمر درد ناشی از حاملگی بسیار مؤثر است .
❀با دستور ماما یا پزشکتان ورزش کنید .
❀هنگام بغل کردن کودک سعی کنید بیشتر بنشینید و کمتر بایستید .
❀سعی کنید از یبوست دوری کنید .
❀مصرف استامینیفون ضرری ندارد . اما اگر درد طولانی شد و با وجود دستورات قبلی و یا مصرف استامینیفون فرقی پیدا نشد حتماً به ماما یا پزشکتان مراجعه کنید .
❀هنگام خوابیدن روی پهلوی چپتان بخوابید ( باعث افزایش جریان خون به رحم می شود ) و پاهایتان را خم کنید . یک بالش پشت کمرتان ، یکی بین پاهایتان و یکی هم زیر شکمتان قرار دهید . این حالت در رفع کمر درد بسیار مؤثر است .
❀کمپرس گرم و یا حوله گرم روی کمرتان قرار دهید ( البته مواظب باشید دمای آن خیلی بالا نباشد و یا مدت استفاده طولانی نشود چون می تواند باعث برخی ناهنجاریهای جنینی شود ) .
❀مصرف کلسیم را فراموش نکنید . کمبود کلسیم می تواند باعث گرفتگی عضلات شود .
❀به صورت چهار دست و پا قرار گیرید ( زانوها و دستها روی زمین ) ، سعی کنید سر و لگنتان در یک محور باشند وسط کمرتان را به طرف بالا بلند کنید و انحنا دهید . سپس به آرامی آنرا پایین بیاورید تا صاف شود . با بلند کردن انحناء کمر سرتان را به پایین رها کنید سپس هنگامی که کمرتان را صاف می نمایید سرتان را نیز بالا بیاورید .
❀هنگامی که از روی زمین می خواهید چیزی را بلند کنید ، به صورت سر پا بنشینید و آنرا بلند کنید نه آنکه روی کمرتان خم شوید .
در این حین پاهای شما هم ممکن است دچار مشکل شوند ، هر چه باشد آنها هستند که افزایش وزن شما ، جنین در حال رشد و طرز راه رفتن جدیدتان ( که گاهی خنده دار هم می شود ) را تحمل می کنند . برای آسایش بیشتر پاها در حاملگی بهتر است نکات زیر را رعایت کنید :
❀از پوشیدن شلوارهای رکابدار اجتناب کنید ( ورم ممکن است باعث فرو رفتن رکاب به کف پاهایتان شود و باعث تحریک گردد ) .
❀کفش هایی بپوشید که کاملاً اندازه و راحت هستند .
❀کفشهایتان را چند بار در روز عوض کنید .
❀کمی ورزش کنید
❀پاهایتان را مدتی بالا نگه دارید .
❀هرگاه فرصت دارید ، کفشهایتان را در آورید و انگشتان پاهایتان را تکان دهید تا جریان خون پاها افزایش یابد .
❀از ایستادن برای مدت طولانی جداً خودداری کنید .
❀بهترین کفش برای خانم های باردار دارای پاشنۀ ۲ سانتیمتر هستند . گودی پا را به خوبی پر می کنند و بند و سگک قابل تغییر دارند .
یکی از علایم ناراحت کننده در برخی از خانم های حامله سوزش و درد مچ دست و انگشتان می باشد . حدود ۲۵ درصد از زنان حامله از چنین مشکلی شکایت دارند و معمولاً با حرکات تکراری دست به وجود می آید . در طی حاملگی تغییرات هورمونی و افزایش وزن می تواند عصبی را که به شصت و سه انگشت اوّل می رود تحریک کند و سوزش و درد در آنها به وجود آورد . افرادی که ماشین نویسی می کنند و یا بیشتر رانندگی می کنند و یا هر کاری که بیشتر با دستهایشان ارتباط دارد انجام می دهند ، بیشتر در معرض چنین حالتی قرار دارند . برای کاهش و یا از بین بردن چنین علائمی بهتر است به نکات زیر توجه شود :
❀وضعیت نشستن و یا ایستادن مناسبی را حفظ کنید .
❀در بین کارها استراحت کافی داشته باشید ، دستهایتان را به طرف جلو بکشید ، آنها را باز کنید و سپس مشت کنید و به طرف بالا ببرید و به آرامی مشتتان را بچرخانید .
❀از خم نگه داشتن مچتان به مدت طولانی جلوگیری کنید ( مثلاً دستتان را برای مدت زیادی زیر چانه تان تکیه ندهید و یا زیر بالش خم نکنید و از این قبیل مسائل ) .
در صورتی که این نکات به شما کمکی نکرد ، حتماً به ماما یا پزشکتان اطلاع دهید ، ممکن است برای دست شما آتل تجویز کند و یا ممکن است احتیاج به فیزیوتراپی داشته باشید .
از سه ماهۀ دوم حاملگی ، برخی از خانمها متوجه افزایش ترشحات واژینال یا رحمی می شوند . تغییر اسیدیتۀ واژن در حاملگی ، بروز بیماریهای قارچی واژن را تشدید می کند . شستشو با کمی جوش شیرین در آب می تواند تا حدودی آنرا بهبود بخشد . رعایت بهداشت ، خشک نگه داشتن لباس زیر ، تعویض روزانۀ آن ، شستشوی مرتب لباس زیر و خشک کردن ان در معرض آفتاب بسیار اهمیت دارد . با وجود همۀ این مسائل ، در صورتی که برای شما چنین مشکلی پیش آمد حتماً به ماما یا پزشکتان مرتجعه نمایید تا آنرا درمان کند .
برخی خانم های باردار از گرفتگی ماهیچۀ ساق پا مخصوصاً در شب شکایت دارند . این حالت تا حدودی طبیعی است ولی حتماً آنرا به ماما یا پزشکتان اطلاع دهید تا در صورت لزوم درمان کند . قبلاً گرفتگی پا را فقط به کمبود کلسیم نسبت میدادند ولی تحقیقات جدید کمبود منیزیم را نیز مؤثر می دانند . معمولاً با مصرف تقویتهای دوران بارداری مقدار مورد نیازتان تأمین می شود .
سعی کنید شصت پاهایتان را به طرف جلو خیلی نکشید ( به حالت اشاره ) و قبل از خوابیدن مدتی پاهایتان را صاف و کشیده قرار دهید . در صورتی که انقباض در عضلات پاهایتان رخ داد با ماساژ دادن و یا گشیدن حوله گرم بر روی آن از شدت انقباض بکاهید . ایستادن بر روی یک سطح سرد هم گاهی مؤثر واقع می شود البته درد مدام ساق پا ، مخصوصاً اگر همراه با واریس باشد مسألۀجدی است و حتی می تواند خطرناک باشد . در صورت بروز چنین حالتی به هیچ وجه نباید آنرا ماساژ دهید چرا که می تواند باعث عبور لخته خون گردد . حتماً چنین وضعیتی را به ماما یا پزشکتان گزارش دهید .
برخی خانمهای باردار از گرفتگی گوشها و احتقان و پر خونی بینی و حتی خون دماغ شدن مکرر شکایت دارند باید بدانید که این مسأله هم طبیعی است ( البته بیشتر در زمستان رخ می دهد ) در صورتی که این مشکل برای شما بروز کرد مطوئن باشید آب وو مایعات کافی دریافت می کنید . سعی کنید هوای خانه را مرطوب نگه دارید ( از بخور استفاده کنید ) ، می توانید داخل بینی تان را با کمی وازلین چرب کنید و میوه های غنی از ویتامین C مصرف کنید مصرف لبنیات در این مواقع شرایط را بدتر می کند .

بنابراین مصرف آنها را محدود کنید و کلسیم مورد نیازتان را از سایر منابع تأمین نمایید مانند بادام ، کنجد و روغن آن ، فندق و … می توانید حوله ای را با آب گرم مرطوب کنید و روی بینی ، گونه و پیشانی خود قرار دهید . با این که این درد امری طبیعی است ، با این حال آنرا به ماما یا پزشکتان اطلاع دهید .
تعدادی از خانم های حامله ( مخصوصاً شکم اوّلها ) از درد زیر دل و ناحیۀ تناسلی شکایت دارند . این درد به علت کشیدگی رباطهایی است که رحم را نگه می دارند و همچنین آماده شدن استخوانهای تناسلی یا شرمگاهی برای زایمان . اما با این حال در صورت بروز چنین دردهایی حتماً به ماما یا پزشکتان مراجعه نمایید ، چرا که ممکن است علامت مسائل خطرناکی مانند حاملگی خارج رحمی ، انقباضات زایمانی ، آپاندیسیت ، کیستهای تخمدانی ، التهاب لگنی و … باشد .

وضعیت مادر در ماه ششم بارداری

مادر :
به علت فشار به معده احساس ناراحتي مي‌كند.
ورزش به كاهش كمردرد كمك مي‌كند.
اشتها هنوز بيش از حد معمول است.
كودك :
پوست كودك حالت چروكيده دارد.
اگر الان متولد شود نياز به مراقبت و احتياط فراوان دارد.
حركات كودك شديدتر مي‌شود.
به صداها پاسخ مي‌دهد.

دعا های ماه ششم بارداری

* روزهای پنج‌شنبه و جمعه از قرائت سوره "واقعه" غافل نشویم.
* سعی کنیم سوره "التین" رو تو نمازهای یومیه بخونیم.
* بعد از صبحانه حدالامکان انجیر و زیتون بخوریم.
* ناشتا هم 1 عدد انار رو با خوندن سوره "فتح" بخوریم.

اعمال ماه ششم بارداری

اعمال روزانه:

۱-   هر روز ۱۷ صلوات (به نیت ۱۴ معصوم، انبیا و اولیا، شهدا و صالحین، صدیقین، ملائکه ی مقرب)

۲-   هر روز ۷۰ بار استغفار

۳-   هر روز ۱۰۰ بار لااله الا الله

۴-   هر شب سوره ی واقعه

۵-   هر روز ۷ عدد خرما، ۱۱ عدد فندق و ۲۱ عدد مویز

خواندن سوره واقعه پنج شنبه ها و جمعه ها:
امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که در هر شب جمعه سوره واقعه را بخواند، خداوند او را دوست می دارد؛ محبت او را در دل همه مردم می افکند، هیچگاه در دنیا گرفتار فلاکت ، فقر، نداری و آفتی از آفات دنیا نمی شود و از دوستان امیرالمومنین علیه السلام خواهد بود. این سوره مخصوص امیرالمومنین علیه السلام است و هیچ کسی با او در آن شریک نیست .
از خواص سوره واقعه: عزت در میان مردم – رفع بیماری بدبختی و فقر– پیروزی و ثروت و موفقیت و خیر و برکت است.
خواندن سوره تین در یک رکعت از نمازهای مغرب و عشاء  :
خواص این سوره در ماه چهارم گفته شد.
خوردن انجیر و زیتون بعد از صرف صبحانه :
زنان باردار می‌توانند چند عدد انجیر را خیس کرده، قبل از هر وعده غذایی مصرف کنند تا یبوست آنان از بین برود.‏ روغن زیتون در بارداری پوست بچه را روشن میکند . زیتون نقرس و رماتیسم را درمان می‌کند، برگ زیتون با اثر مقوی درمان کننده فشار خون و زخم‌های عفونی است.
خوردن مغز استخوان و پرهیز از خوردن دنبه :
قلم گاو حاوی املاح و خیلی چرب است اما وقتی هنوز قرمز است منبع خوبی از آهن است باید در مصرف آن رعایت تعادل را بکنید.
روغن قلم گاو برای بهبود درد مفاصل: درد مفاصل در مزاج سرد را با دادن داروهاى گرم و غذاهاى گرم و در مزاج گرم با اغذیه و داروهاى سرد تعدیل مزاج نمایند. اگر مربوط به مزاج خشک باشد به ترطیب مزاج بپردازند و اغذیه رطوبتى چون شیر گاو و غیره خورند، روغن بادام ، روغن مغز تخم کدو، پیه مرغ و مغز ساق قلم گاو مخلوط کرده بمالند.
دنبه یکی از بدترین انواع روغنهایی است که وجود دارد و قابلیت دفاع ندارد چون دارای کلسترول بسیار بالایی است و تصلب شرایین و ناراحتی های قلبی به همراه دارد.
هرروز صبحانه یک عدد انار با سوره فتح:
خواص انار در ماه اول بارداری و درباره سوره فتح در ماه پنجم بارداری توضیح داده شد.

انار ماه ششم بارداری

ماه ششم بارداري چه كنيم؟ => مراقبتهای ماه ششم بارداری 

وضعيت جنین 

با شروع ماه ششم بارداری سرعت رشد جنین شروع به کم شدن می‌کند. اندازه دست‌ها و پاها به تناسب خواهند رسید. پلک‌ها و ابروها تشکیل شده و مغز رشد سریع خود را آغاز می‌کند. در پایان این ماه وزن جنین به حدود 600 گرم خواهد رسید. 

وضعيت مادر 

اکنون احتمالاً حامله بودن شما از نظر ظاهری برای اطرافیانتان مشخص خواهد شد، و شما حرکتهای جنین را بخوبی در رحمتان احساس خواهید کرد. نوشیدن مقادیر زیاد آب و استراحت در حالیکه سطح پاها بالاتر از سطح بدن باشد می‌تواند در برطرف کردن ورم پا و مچ پای شما مؤثر باشد. 
به علت افزایش وزن بدن در این مرحله بهتر است کفش‌های پاشنه کوتاه بپوشید، از نشستن و ایستادن به مدت طولانی پرهیز کنید. 

تغذیه در دوران بارداری ماه ششم

ماه ششم:عضلات،نیرومندشدن،رویش ابروهاوبینی.پس ازصرف صبحانه انجیروزیتون  

زیتون اعصاب راتقویت میکندوبرای ماه آینده که ماه آغازفعالیت اعصاب است ضروری است. 

شکل جنین در ماه ششم بارداری

شکل جنین در ماه ششم بارداری

اندازه جنین در ماه ششم بارداری

جدول رشد جنین قد و زن بارداری ماه به ماه

جدول رشد جنین قد و زن بارداری هفته به هفته


بارداری ماه سوم

بارداری ماه دوم

بارداری ماه اول

بارداری ماه ششم

بارداری ماه پنجم

بارداری ماه چهارم

 

بارداری ماه نهم

بارداری ماه هشتم

بارداری ماه هفتم

منابع:bardari.ir-saye-roshan.ir-روزنامه آفتاب- کتاب ریحانه بهشتی -



نظرات بییندگان :