افزایش قدرت باروری در زنان

افزایش قدرت باروری در زنان

تغذیه سالم است که نقش بسیار پررنگی در افزایش قدرت باروری در زن و مرد دارد. خوشبختانه برای هریک از عوامل ضعف قوای جسمی، مشکلات هورمونی یااختلال در تولید اسپرم و یا تخمک­گذاری، راه حل ...

افزایش قدرت باروری در زنان

افزایش قدرت باروری در زنان

افزایش قدرت باروری زنان

بهترین خوراکی ها برای افزایش قدرت باروری
چه مرد باشید و چه زن، غذاهایی که زیر لیست شده است به شما کمک می­کند که نیروی باروری خود را افزایش دهید. 
ازآنجا که در دهه گذشته آمار بارداری و تولد رشد منفی داشته است، این تصور پیش می­آیدکه شاید یکی از دلایل آن کاهش قدرت باروری در زنان و مردان است. 
 تحقیقات دانشمندان تصاویر هولناکی از اسپرم و تخمک غیر طبیعی را نشان می­دهد که آمار آن به شدت رو به افزایش است. در این میان استرس، کار زیاد و تغذیه نادرست همه از عوامل دخیل درآن شمرده می­شوند. بنابراین باید به دنبال راهی برای جلوگیری از چرخه دردناک عقیم شدن ناشی از ضعف اندام‌های تناسلی باشیم. 
 یکی از این راهکارها، تغذیه سالم است که نقش بسیار پررنگی در افزایش قدرت باروری در زن و مرد دارد. خوشبختانه برای هریک از عوامل ضعف قوای جسمی، مشکلات هورمونی یااختلال در تولید اسپرم و یا تخمک­گذاری، مواد خوراکی و غذاهایی برای جبران و بهبودمشکل وجود دارد. 
برای خانم­ها 
گوشت قرمز: آهن موجود درگوشت قرمز به راحتی می­تواند خطر ناباوری ناشی از اختلال در فرایند تخمک گذاری را کاهش دهد. آهن به افزایش گلبول‌های قرمز کمک می­کندو از این راه خطر ابتلا به کم خونی را کاهش می­دهد. همچنین گوشت قرمز سرشار از رویاست که باعث تقویت تخمدان و بهبود تقسیم سلولی می­شود. 
انواع آجیل: اگر شما در فکر بچه­دار شدن هستید، یک ظرف بادام و گردو دراتاق خواب­تان داشته باشید. ویتامین E موجود درآن­ها باعث افزایش هورمون­های زنانه می­شود و هم چنین ازسقط جنین نیز جلوگیری می­کند. 
صدف:ممکن است عده­ای ایده­ی خوردن صدف را نپسندند و به مزاق­شان خوش نیاید ولی اگر شما تصمیم به بارداری دارید، به طور قطع تحمل طعم آن ارزش نتایج حاصل از آن دارد. صدف منبعی غنی از روی است که اثرات مثبت آن بر تخمدان­ها و تخمک­گذاری ثابت شده است. 
سیب زمینی پخته: سیب زمینی پخته به دلیل داشتن ویتامین B، نقش زیادیدر افزایش هورمون‌های زنانه ایفا می­کند. ترکیب ویتامین B وE  در این ماده خوراکی باعث بهبود تقسیم سلولی وافزایش احتمال سلامتی تخمک می­شود. 
برای آقایان 
میوه تازه: اگر تصمیم به بچه‌دار شدن گرفتید، خوردن میوه تازه باافزایش تعداد اسپرم به شما کمک می­کند. به دلیل ویتامینC موجود درانواع میوه و سبزیجات، خوردن آن به افزایش تعداد و همینطور بهبود کیفیت اسپرم منجرمی­شود. اگر مشکل شما، شکل غیر طبیعی اسپرم است، حتماً میوه­هایی چون کیوی، انبه، توت­فرنگی و گریپ­فروت را در رژیم غذایی­تان بگنجانید. 
آجیل برزیلی (دانه­های مناطق گرمسیری): تأثیر آجیل برزیلی در افزایش تعداد اسپرم باور نکردنی است. سلنیوم موجود در این دانه­ها علاوه بر افزایش تعداداسپرم‌های سالم و فعال در بدن، حرکت و فعالیت اسپرم را نیز بهبود می­بخشد. سلنیوم همچنین باعث افزایش سطح هورمون تستسترون و قدرت باروری می­شود. 
روغن ماهی: خوردن انواع ماهی و روغن آن، برای تقویت باروری مردان بسیار ضروری است. روغن ماهی حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب ضروری (EFAS) است که باعث بهبود گردش خون در ناحیه دستگاه تناسلی و افزایش کیفیت تولید اسپرم می­شود.اسیدهای چرب موجود در روغن ماهی دقیقاً همان چیزی است که شما برای تسریع سرعت این شناگران ضعیف احتیاج دارید. 
فلفل قرمز: خوردن خوراکی سرشاراز فلفل قرمز تند، از جهات زیادی به افزایش توانایی­های شما کمک می­کند. فلفل قرمزاز طریق سرعت بخشیدن به گردش خون اطراف دستگاه تناسلی، قدرت باروری شما را کاملا ًتقویت می­کند. 
 همان­طور که دیدید،این مواد خوراکی هزینه زیادی را هم در بر نمی­گیرد. پس اگر شما قصد افزایش قدرت باروری خود را دارید، خوردن روغن ماهی، آجیل یا گوشت قرمز فشار زیادی به شما وارد نمی­کند و شما می­توانید با غنی کردن وعده­های غذایی­تان با این مواد طبیعی قدم بزرگی در راه آینده­ای شادتر بردارید.  
روشهای طبیعی تقویت قدرت باروری در خانمها
بـچه دار شــدن می تواند یکی از هیجان انگیزترین لحظات زنــدگی زوج ها باشد. از به وجود آمدن جنین تا تولد بچه، حـامـلگی همیــشه دورانی شاد و لذت بخش بوده است.  امــا اگر برای حامله شدن مشکل داشته باشید، این دوره ممکن است برایتان توام با دشواری ها و نگرانیهـــا باشد. از هـمه ی اینها بـدتر خـرج و مـخارج و هزینه های پزشکی اسـت کـه زوج بـــرای بچه دار شدن باید متحمل شوند. اگر شـمـا و همسـرتان هـم بــرای بچه دار شدن با مشکلاتی مـواجـه هستید، شایـد دوسـت داشتــه باشید با راه های طبیعی تقویت قدرت باروری آشنا شوید. 

باروری چیست؟ 
باروری به فرصت های زوجها برای بچه دار شدن برمی گردد. اگر شما قدرت باروی داشته باشید، احتمال حامله شدن شما در یک برهه از زمان وجود دارد. باوجود اینکه حاملگی فوری صورت نمی گیرد، اما اگر هم زن و هم مرد قدرت باروری داشته باشند، قادر به بچه دار شدن هستند. عوامل بخصوصی در تعیین قدرت باروری نقش دارند. برای اینکه یک خانم قدرت باروری داشته باشد، باید بتواند طی هر عادت ماهیانه اش، تخمک تولید کند و برای اینکه یک مرد قدرت باروری داشته باشد، باید بتواند اسپرم قوی و سالم تولید کند که قادر به بارور کردن این تخمک باشد. 

با اینکه داشتن قدرت باروری چیز ساده ای به نظر می رسد، اما مسئه ای کاملاً پیچیده است. این به آن دلیل است که عوامل مختلفی در تعیین آن دخیل هستند. چیزهایی مثل رژیم غذایی، ورزش، و سلامت عمومی فرد تاثیر شگرفی بر توانایی باروری دارند. این یکی از دلایلی است که چرا خیلی از زوج های ایرانی با مشکلات باروری روبه رو هستند. 


قدم های اول برای باروری 

اگر علاقه مند به تقویت قدرت باروریتان هستید، یکی از مهمترین قدم ها این است که ببینید در چه زمان هایی باوریتان افزایش می یابد. خیلی از زوج ها به این خاطر برای بچه دار شدن مشکل دارند که در زمانهایی رابطه جنسی برقرار می کنند که زن تخمک گذاری نمی کند. این مسئله حامله شدن را دشوار می کند. 

راه های مختلفی برای کنترل قدرت باروریتان وجود دارد. می توانید با کنترل دمای پایه بدنتان شروع کنید. این کار به شما نشان خواهد داد که چه وقت تخمک گذاری میکنید—وقتی آماده تخمک گذاری باشید دمای پایه بدنتان افزایش می یابد. تاریخ آن را می توانید در تقویم یادداشت کنید. توجه داشته باشید که برای بالاتر بردن احتمال حاملگی، رابطه جنسی را باید قبل از تاریخ تخمک گذاری انجام دهید. 

برنامه های تنظیم خانواده بسیاری برای کمک به شما برای حامله شدن وجود دارد. توجه به گردنه رحم و استفاده از متد ریتمیک باعث می شود بتوانید از چرخه طبیعی بدنتان آگاهی بیشتری پیدا کنید. با ثبت مطالب روی جدول های باروری، آگاهیتان ارتقا یافته و متوجه می شوید که چه وقت به زمان تخمک گذاری نزدیک می شوید. 

حالت های مختلف رابطه جنسی 

اگر برای حامله شدن مشکل دارید، شاید بهتر باشد که شما و همسرتان از حالت های مختلف برای انجام رابطه جنسی استفاده کنید. همسرتان باید تا می تواند اسپرم را نزدیک به گردنه رحم خارج کند. بعضی از حالت ها باعث می شود اینکار آسانتر صورت گیرد. از مقاربت در حالت نشسته و ایستاده خودداری کنید چون باعث می شود که اسپرم از بدن شما بیرون بریزد. برای اطمینان یافتن از اینکه اسپرم از بدنتان بیرون نریزد، بعد از انجام نزدیکی چیزی درحدود 15 دقیقه رانها را به سمت بالا نگه دارید. 

تغذیه صحیح 

داشتن تغذیه خوب تاثیر بسیار زیادی بر قدرت باروری شما دارد. یک رژیم غذایی متعادل به تنظیم هورمون ها و تغذیه دستگاه تناسلیتان کمک می کند. همچنین باعث می شود وزنتان هم در حالت نرمال بماند که در قابلیت باروری نقش مهمی ایفا میکند. حامله شدن برای خانم هایی که کمبود وزن یا اضافه وزن زیادی داشته باشند دشوارتر می شود چون میزان چربی بدن نقش مهمی در تولید هورمون های جنسی دارد. 

گنجاندن برخی ویتامین ها و مواد معدنی در رژیم غذاییتان اهمیت بسیار زیادی دارد: 

ویتامین C و آنتی اکسیدان ها: این ویتامین ها از نقص یافتن اسپرم جلوگیری می کند و جنبندگی آن را افزایش می دهد. همچنین میزان استرس را در تخمک ها و دستگاه تناسلی کاهش می دهد. 
روی: کمبود این ماده موجب کاهش یافتن میزان هورمون تستوسترون و اسپرم در مردها می شود. 
کلسیم و ویتامین D: مصرف روزانه این موادمغذی به افزایش قابلیت باروری در آقایون کمک می کند.
اگر برای باردار شدن مشکل دارید، باید از مصرف برخی موادغذایی و شیمیایی خودداری کنید: 

الکل: الکل تا %50 باعث کاهش قابلیت باروری می شود. این ماده همچنین تولید اسپرم را کاهش داده و تولید اسپرم های غیرعادی و نابهنجار را افزایش می دهد. 
کافئین: کافئین که در قهوه، چای، شکلات، و نوشابه یافت می شود، قابلیت باروری را هم در خانم ها و هم در آقایون کاهش می دهد. حتی خوردن یک فنجان کوچک قهوه در روز هم شانس بچه دار شدن شما را پایین می آورد. 
زنواستروژن: اینها استروژن هایی هستند که در مواد شیمیایی محیطی و آفت کش ها یافت می شود. برخی از غذاها نیز ممکن است این ماده را در خود داشته باشند که اگر مصرف شود، تنظیم هورمونی شما را مختل می کنند که یکی از مهمترین عوامل در عدم باروری است. 
ورزش 

ورزش متعادل نیز می تواند راه خوبی برای تقویت قابلیت بارداری باشد. ورزش اگر با یک رژیم غذایی خوب و سالم همراه شود، باعث می شود بتوانید وزن بدنتان را در حد سلامت نگه دارید. چربی اضافی باعث افزایش میزان استروژن در بدن می شود که چرخه ی باروری خانم ها را از توازن خارج میکند. ورزش کمک می کند تا این چربی اضافی را بسوزانید و سطح هورمون های بدن را به حالت نرمال برگردانید. اما توجه داشته باشید که در ورزش هم نباید افراط کنید چون ورزش بیش از حد باعث صدمه زدن به باروری می شود. بهترین ورزش ها، ورزش های هوازی سبک مثل پیاده روی، شنا و دوچرخه سوای است. 

مکمل های گیاهی 

گیاهان از دیرباز برای تقویت قدرت باروری استفاده می شدند و می توان آنها را نوعی درمان طبیعی به حساب آورد. اما چون برخی از داروها ممکن است قدرت بالایی داشته باشند، بهتر است قبل از مصرف هرنوع مکمل گیاهی از متخصص آن کمک بگیرید. 

Chasteberry: این گیاه با تحریک غده هیپوفیز به تقویت قابلیت باروری کمک می کند. این غده مسئول تولید هورمون های جنسی مثل استروژن، پروژسترون، و تستوسترون است. این ماده گیاهی با متوزن کردن هورمون های جنسی به این امر کمک می کند. 
Dong Quai: این یک گیاه باروری چینی است که از دیرباز برای رفع مشکلات مربوط به قاعدگی مورد استفاده قرار می گرفته است. این ماده همچنین به متوازن کردن میزان استروژن در بدن و بالا بردن احتمال لقاح کمک می کند.  fhv,vd

hs\vl

منبع:رونامه جام جم آنلاین

نظرات بییندگان :